En motor installerad i ex område, som styrs av frekvensomriktare.
Är det någon som vet om det räcker med PT100 givare i lagrerna anslutna till ett styrsystem för stopp eller om man måste ha PTC (termistor) givaren kopplad till omriktaren för att klara ATEx.
Det är helt omöjligt att svara på tyvärr, beroende på hur tillverkaren har testat & certifierat sin motor, den kan klara olika klassningar beroende på vilken konfiguration man väljer, exempelvis så klarar den en viss klass utan frekvensomriktare och en annan med frekvensomriktare, sedan så kan det också finnas spec:at om den får styras med en frekvens över 50Hz, osv.
Är det i en bef. installation så krävs det väl en ny riskanalys och sedan besiktning om man byter ut mot andra komponenter/lösningar.
Rent generellt så får inte "halvledarlösningar" ingå i säkerhetskritiska funktioner, och med halvledarlösningar så menar jag exempelvis en styrenhet som övervakar temperaturen, där mjukvaran skall övervaka temperaturökningen och därigenom utföra en viss åtgärd.
Jag har bestämt för mig att jag läst någonstans att man måste ha temperatur övervakning om motorn skall installeras i Ex miljö.
Vi använder en ABB motor ExD klassad dock med PT100 givare i lagrerna. Anledningen till att man måste ha temperatur övervakning är att kör man motorn på låga varv blir kylningen sämre. Abb har i sina omriktare en Atex godkänd ingång för PTC givare. Så just därför funderade jag på om det var godkänt med PT100givare som via mjukvara stoppar motorn eller om det måste vara en PTC givare som går till omriktaren och stoppar motorn.
Detta beror helt på vilken klassning området har som motorn har placerats i. Olika område kräver olika motorklasser. Vissa område klarar det sig med en EXE klassad motor som i princip är en IP54 motor med en klassad anslutningsplint.
Det korta med det långa är att klassningen av området bestämmer vad som får installeras och vilken klassning utrustningen skall ha!
Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk
Annars kan man ju använda
temperaturvakter
som man enkelt kan bryta diverse manöver med.
Har man motor som går på låga varv ~60% av sin funktions tid skulle nog jag rekomendera on/off fläkt.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison