Ska byta styrning på en svarv från 1954 och skulle gärna vilja veta hur den nuvarande styrningen fungerar och gärna förslag på vad man ska byta till.
Som det verkar så är det två hastigheter eller är det fram- och back kanske? Sitter en styrlåda med tre knappar (0, I, II), en låda med två kontaktorer och tre ledare och jord till motorn. Eftersom det är endast 3 ledare till motorn så tyder det väl på att det är fram- och back? Brukar det vara fram- och back på svarvar?
Två kontaktorer tyder ju på fram/back o tre ledare till motorn samma sak. Men I/II omkopplare tyder ju mer på två hastigheter.
Vilka behov av styrning finns? Det går ju att köra på kontaktorer och brytare, och motorskydd då. Eller en frekvensare så kan du lägga in både variabla och fasta hastigheter och fram/back, och även backen via hastighetskontrollen om du så vill.
Det är säkert fram/back och enkelt för dig att bygga med motsvarande nytt material. Men var rädd om de gamla delarna, kanske är Per Wendt intresserad, ganska ovanliga delar du har där.
Ja, Per får väl hojta till om han är intresserad! Rätt roliga de där kontaktorerna som använder sig av tyngdlagen för att bryta när spolen släpper. Då åker de ner.
Ja, för det första så är det matat med en fyrledare, det sitter ett jordat uttag på svarven och den står i en ny byggnad med JFB på trefasuttagen. (Har felsökt och åtgärdat 5 maskiner redan som löste JFB) och locken är trasig. Sen vet jag inte om det är trasigt eller ej, jag har bara fått höra att det vill ha det bytt.
Hej! På er.
Det har inte varit så många inlägg här nu. Det kanske är jag som skrämt bort er. Tänkte ändå skriva lite.
Normalt sett jobbar inte jag med så gamla svarva som den på bilderna.
En svarv har back och fram. Den styrs av spaken på släden till höger om operatören.
0 I II är hastighet på motorn. På en support svarv så brukar det vara en special lindad motor som är om kopplings bar mellan 2 poler och 4 poler. På den här verkar det var inkoppling av ''fjädrarna'' som sänker varvet och kraften i motorn. Men det fungerar väl på en så har liten svarv.
På moderna maskiner så sitter det elektrisk växel låda. Okuma var först ut med den här konstruktionen i slutet på 80 talet. Låg växel så kopplas motorn Y. Då går det att öka spänning och ström till motor på låga varv, givet vis krävs en fläkt som kyler motor hela tiden . Vid ca 1200 rpm så kopplar man motorn i D i stället, under drift. Ankar lindningen brukar sitta direkt på spindeln, sk direkt drift.Det betyder att all kraft hamnar i bearbetningen.
En svarv som kan fräsa har en C axel inbyggd i frekvens drivningen. Det betyder att drivningen kan styra C axeln på tusen dels grad, samtidigt som en fräs är i ingrepp. Den här funktionen var Fanuc först med i slutet på 90 talet.