Vad är det här för typ av motorstyrning?

13 aug 2012 16:00 - 14 aug 2012 21:33 #1 av Patrik Hedlund
Ska byta styrning på en svarv från 1954 och skulle gärna vilja veta hur den nuvarande styrningen fungerar och gärna förslag på vad man ska byta till.
Som det verkar så är det två hastigheter eller är det fram- och back kanske? Sitter en styrlåda med tre knappar (0, I, II), en låda med två kontaktorer och tre ledare och jord till motorn. Eftersom det är endast 3 ledare till motorn så tyder det väl på att det är fram- och back? Brukar det vara fram- och back på svarvar?

Här är lite bilder:













Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2012 16:21 #2 av Magnus
Två kontaktorer tyder ju på fram/back o tre ledare till motorn samma sak. Men I/II omkopplare tyder ju mer på två hastigheter.
Vilka behov av styrning finns? Det går ju att köra på kontaktorer och brytare, och motorskydd då. Eller en frekvensare så kan du lägga in både variabla och fasta hastigheter och fram/back, och även backen via hastighetskontrollen om du så vill.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2012 17:35 #3 av Tomas Karlsson
Det är säkert fram/back och enkelt för dig att bygga med motsvarande nytt material. Men var rädd om de gamla delarna, kanske är Per Wendt intresserad, ganska ovanliga delar du har där.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2012 17:58 - 13 aug 2012 17:59 #4 av Patrik Hedlund
Tack för era svar!

Jag fixar grejer för fram/back.

Ja, Per får väl hojta till om han är intresserad! :) Rätt roliga de där kontaktorerna som använder sig av tyngdlagen för att bryta när spolen släpper. Då åker de ner.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2012 20:05 #5 av Martin
Varför ändra något som funkar?

Funkar det idag så kommer det funka likafint om 50 år.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2012 20:10 #6 av Patrik Hedlund
Ja, för det första så är det matat med en fyrledare, det sitter ett jordat uttag på svarven och den står i en ny byggnad med JFB på trefasuttagen. (Har felsökt och åtgärdat 5 maskiner redan som löste JFB) och locken är trasig. Sen vet jag inte om det är trasigt eller ej, jag har bara fått höra att det vill ha det bytt. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2012 12:05 #7 av Per Wendt
jag är inte intresserad av ev. demont. utrustning från svarven men är nyfiken om du fick ihop den igen?

Fram/back på en svarv är väl nästan ett måste om man ska slå gängor (plus aut. längdmatn.)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2012 16:11 #8 av Patrik Hedlund
Okej! Jae, det jobbas på det. En kollega som var utan jobb fick ta över jobbet och börja bygga.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2013 09:24 #9 av Stefan Ericson
Hej! På er.
Det har inte varit så många inlägg här nu. Det kanske är jag som skrämt bort er. Tänkte ändå skriva lite.
Normalt sett jobbar inte jag med så gamla svarva som den på bilderna.
En svarv har back och fram. Den styrs av spaken på släden till höger om operatören.
0 I II är hastighet på motorn. På en support svarv så brukar det vara en special lindad motor som är om kopplings bar mellan 2 poler och 4 poler. På den här verkar det var inkoppling av ''fjädrarna'' som sänker varvet och kraften i motorn. Men det fungerar väl på en så har liten svarv.
På moderna maskiner så sitter det elektrisk växel låda. Okuma var först ut med den här konstruktionen i slutet på 80 talet. Låg växel så kopplas motorn Y. Då går det att öka spänning och ström till motor på låga varv, givet vis krävs en fläkt som kyler motor hela tiden . Vid ca 1200 rpm så kopplar man motorn i D i stället, under drift. Ankar lindningen brukar sitta direkt på spindeln, sk direkt drift.Det betyder att all kraft hamnar i bearbetningen.
En svarv som kan fräsa har en C axel inbyggd i frekvens drivningen. Det betyder att drivningen kan styra C axeln på tusen dels grad, samtidigt som en fräs är i ingrepp. Den här funktionen var Fanuc först med i slutet på 90 talet.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, puttrix

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.368 sekunder

Senaste foruminlägg