Jordens magnetfält

22 maj 2014 13:15 - 22 maj 2014 13:16 #1 av Michell Martic
Sitter och funderar på en sak. Kanske någon här som kan svara...

Frågan handlar om magnetfält. Kring elektriska ledare finns magnetfält när det går en ström i kabeln.
Inget konstigt där.
Man diskuterar huruvida växlande magnetfält är hälsovådliga eller inte. Man vet att dessa kan påverka nervbanorna, inducera strömmar, vid högre frekvenser. Fältstyrkan kan vara lägre för att ge samma effekt om frekvensen ökar som om man hade en högre styrka vid en lägre frekvens. Alltså är frekvensen som fältet växlar med en faktor när det gäller dess påverkan på kroppen.
Statiska fält råder det dock inget tvivel om att de är ganska ofarliga. Jorden har ju ett som är ganska kraftigt magnetfält och här har vi bott ett tag utan att det visat sig vara ett problem. Har hört att det handlar om mellan 30 och 60 μT beroende på var man befinner sig.

Men om jag skulle ställa mig på en platta som snurrar... Då växlar ju fältet relativt till mig... Och hur många varv i minuten behöver man snurra för att man ska få spasmer? Alternativt så kan man springa fram och tillbaka över nordpolen (eller jordens magnetiska nordpol egentligen). Observera att jag menade jordens norra pol och inte norra Polen. Eller det kanske inte fungerar så i praktiken. Svårt att komma upp i någon enstaka Hz ens egentligen. Men ändå, skulle det stämma i teorin?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2014 13:24 #2 av Paul Wargenstahm
En fråga helt i min smak! :evil:

Om man betänker hur fältlinjerna i jordens magnetfält går, så kommer ju inte magnetfältet att växla bara för att du står på en snurrande platta. Det är nog snarare så att du bara kommer att bli normalt yr av rotationen, vilken i och för sig sker i ett statiskt magnetfält.

Följdfrågan blir, med avseende på den roterande plattan, blir man mindre yr om man står på den i det fall man först satt i sig en platta pilsner? :woohoo:

-Paul

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

22 maj 2014 14:54 - 22 maj 2014 15:21 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Jordens magnetfält
Okej... Nordpolen va ett dåligt exempel. Där går väl fältlinjerna bara rakt ner i polen mer eller mindre. Men om du skulle springa fram och tillbaka över ekvatorn då? Där har du ju en riktning på fältlinjerna som ligger parallellt med jordens yta. Eller om jag skulle stå på en snurrande platta där. Om jag roterar så skulle ju magnetfältet, ur en cells perspektiv, växla likt en sinuskurva.

Har gjort en bild... :)

Eller är detta helt tossigt?
Bilagor:

22 maj 2014 15:47 #4 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Jordens magnetfält
Står du på en platta som snurrar 30rpm på ekvatorn kommer dina symptom av magnetfältet yttra sig som illamående, yrsel och problem att gå när du lämnar platta :woohoo:

22 maj 2014 18:25 - 22 maj 2014 18:26 #5 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Jordens magnetfält
Är det därför man blir yr i virvelvinden :woohoo:

25 maj 2014 08:32 - 25 maj 2014 13:05 #6 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Jordens magnetfält
Hej

Ja,du har rätt du kan inducera en ström/spänning genom att snurra i jordens magnetiska fält.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Michell Martic

25 maj 2014 11:22 - 25 maj 2014 11:24 #7 av Michell Martic
Då fattas det bara att införskaffa en G-dräkt och en astrimmad LP-spelare så kör vi.

Teori och praktik kanske skiljer sig i detta fall?
Läst på ett plakat någonstans:

Att ha praktik, men ingen teori, innebär att allting fungerar men ingen vet varför.
Att ha teori, men ingen praktik, innebär att ingenting fungerar och alla vet varför.
Det är först när du kombinerar teori och praktik som ingenting fungerar och ingen vet varför.

25 maj 2014 13:07 #8 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Jordens magnetfält
Du får köpa in lite koppartråd att lida in dig i också

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

25 maj 2014 13:40 #9 av Michell Martic
Jag trodde nervtrådarna skulle lösa det åt mig, därav framkallandet av spasmer. Finns ju redan elektriska laddningar i kroppen som skulle sättas i rörelse av ett icke statiskt magnetfält. Framförallt i centrala nervsystemet.

25 maj 2014 15:33 - 25 maj 2014 15:36 #10 av Claes Börjesson
Vid magnetröntgen MRI använder man magnetfält som är många tusen gånger starkare 1-3 Tesla, samma samma nivå används också vid TMS (Transcranial Magnetic Stimulation)

TMS är ett alternativ till elektrochock mot epilepsi.Se: Torr rapport från Statens beredning ....

God´s helmhet är en goding

LÄNK TILL GODS HELMET

Man kan konstatera att de är MYCKET kraftiga magnetfält som krävs.
Bilagor:

25 maj 2014 16:24 - 25 maj 2014 18:58 #11 av Michell Martic
Är inte det starka magnetfältet som används vid en MRI statiskt?

Det enda den gör då är att vända alla protonerna i väteatomernas kärnor åt samma håll. Ja, du kan få sveda från en prins albert också så klart..

Sidan laddades på: 0.167 sekunder

Senaste foruminlägg