Skarva ihop 6 st 5x35 kvmm kablar i samma låda?

15 okt 2011 21:59 #1 av Anders
Tjena.

Är på jakt efter en låda för att skarva ihop 6 st 5x35 mm kablar.
Märkström 80A

Har ni några förslag?
Solar har tydligen svårt att få fram dugliga saker.

Gärna något färdigt, med E nummer. :D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 07:47 - 16 okt 2011 08:01 #2 av Ronnie Lidström
Oj då.. 6st 5x35mm² låter lite jobbigt :side:

E:1438646 Hensel kopplingsdosa med 50mm² plint kanske går. Den är 210x310x116 (LxBxDj)


Men 6st 35or i en plint blir nog jobbigt. Kanske går klämma in 4st

Varför ska du göra denna vansinneskoppling? :rulla:

Edit: Går ju att ta en vanlig tom låda i modell större, sätta i en dinskena och sätta dit stora plintar. Tex E2673112 går att sätta på en vanlig DIN-skena, och rymmer 2x240mm²

Ser ut typ så här:


Brukar sitta i fördelningslådor i centraler o dyl.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 09:45 #3 av Henrik Andersson
Ska det vara permanent eller tillfälligt ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 10:19 - 16 okt 2011 10:21 #4 av Magnus H
:blink:

Skulle rekomendera att använda fördelningscentral med faskenor eller dyligt.
Att ha 6 st 35 mm² under en plint, det blir vell inte riktit snyggt va?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 10:39 #5 av Ronnie Lidström
Sån plint som jag skrev om borde ju funka. Men är kanske överkurs med 2x240. Borde ju räcka bra med en E2673111 som tar 2x150mm². Sätt 5st sådana i en lagom stor låda.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 12:43 #6 av Tobias Karlsson
Vad är det för typ av låda du är på jakt efter? Inom eller utomhus? För utomhusbruk kan du alltid ta en brunlåda (IFÖ låda), där har du bra med plats och kan även säkra om du behöver det.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 16:38 #7 av Anders

Tobias Karlsson skrev: Vad är det för typ av låda du är på jakt efter? Inom eller utomhus? För utomhusbruk kan du alltid ta en brunlåda (IFÖ låda), där har du bra med plats och kan även säkra om du behöver det.


Det är innomhus i ett skitigt pannrum så utseendet spelar ingen roll alls.
Funktion är det viktiga, men det bör ju vara ipklassat med, resten av anläggningen är "pansarlådor"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2011 16:48 #8 av Anders

Ronnie Lidström skrev: Oj då.. 6st 5x35mm² låter lite jobbigt :side:

E:1438646 Hensel kopplingsdosa med 50mm² plint kanske går. Den är 210x310x116 (LxBxDj)



Men 6st 35or i en plint blir nog jobbigt. Kanske går klämma in 4st

Varför ska du göra denna vansinneskoppling? :rulla:

Edit: Går ju att ta en vanlig tom låda i modell större, sätta i en dinskena och sätta dit stora plintar. Tex E2673112 går att sätta på en vanlig DIN-skena, och rymmer 2x240mm²

Ser ut typ så här:


Brukar sitta i fördelningslådor i centraler o dyl.


Tack.
Det får bli detta alternativet.

Det är ändå sånna plint som sitter i lådan idag.
Tack för hjälpen. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder