Har börjat försöka använda VP-2 doser istället för thorsmans dosor. Tycker dem är bra, men har ett problem. Det är svårt att skruva ut innerringen! Vissa går lätt att skruva ibland, men de flesta sitter rätt hårt. Finns det något verktyg eller teknik?
Om det är många som ska skruvas ut brukar jag ta en bit OSB eller liknande och såga till en "kon" som man kan köra in i dosan. Ibland har ringen fått sig en smäll och behöver knackas till lite för att komma på plats igen.
Jag håller med om att de är besvärliga att justera.
Patrik Hedlund skrev: Skruva upp dosskruvarna lite grann så går det mycket enklare.
//Patrik
Det har jag gjort Men vissa, kanske hälften sitter hårt ändå.
Bes tips med osb! Men känna som det bör kunna finnas ett verktyg
Kanske ska man köra med en dosa med rätt djup direkt. Men tänkte det skulle vara lättare för snickaren att sätta gipsen om man tar de gröna dosorna och sen bara skruvar ut dosan.
Spikar man dosan från sidan, eller om hålet inte hamnar bra, så är det stor risk att den blir lite oval vilket såklart gör det mycket svårt att skruva ut ringen
Kanske inte lika bra som VP-2 i alla lägen men ringen är iaf lätt att skruva ut och med tanke på priset är dosan riktigt :tummeupp: :tummeupp: :tummeupp: :tummeupp:
Använd Elkos röda med utdragbar ring istället. Den drar man bara rakt ut. Eller man behöver inte ens dra ut den. Den far ut automatiskt när man skruvar åt dosskruvarna.