Bra normkapsling i plåt (ej Hager)

22 aug 2011 06:43 #1 av Åke Gustafsson
Börjar vara less Hagers plåtkapsling! :(

* Magneten som ska hålla dörren på plats lossnar ALLTID
* Är knappt att ens en vanlig huvudbrytare rymms (luckan tar i)
* Helt värdelösa "perforeringar" i plåten som ger jättevassa kanter (förutom att det är jävligt fult)

Varför har man dessa perforeringar?? Till för elektriker som inte har råd att köpa en plåtsax/avbitartång eller? :smack:

Måste vi återgå till plast, eller finns det något annat fabrikat som är bättre?

Själva innandömmet hos hager är däremot väldigt bra! (snabbkopplingar på nolla/jord samt att man kan lossa dinskenorna)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2011 08:02 #2 av Mats Persson
Jag kan bara hålla med! Hagers plåtkapsling är inte bra!
Jag har testat eldons db central ett par gånger, det negativa där är just om man behöver extra nollplintar, då annvänder jag mig av de som man fäster på din skenan. Inte helt optimalt då det stjäl en massa utrymme, men det blir ju överskådligt.
Ett plus är att den finns med upp till 26 modulers bredd, bra på ställen där man inte kan bygga på höjden.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2011 17:00 #3 av Patrik Hedlund
Nu har inte jag satt upp allt för många Gamma plåt, men vad jag har sett så funkar de väldigt bra.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2011 17:03 #4 av Ronnie Lidström
Jag håller också med om kritiken mot Hagers plåt. Perforeringen i plåten gör bara att det tar längre tid och blir svårare att få till bra öppningar för kabel.

Väldigt enkelt att bara klippa två spår med plåtsaxen sen böja in plåten. Då får man en mjuk och fin öppning som inte skadar kablarna.

Och det där sabla magneterna! Har nog lossnat på alla kapslingar jag sett!

Fixade Hager till detta så vore plåtkapslingen perfekt!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2011 18:11 #5 av Mats Persson
Plus att det bara är skalet som är plåt.. allt innandöme är ju lika som deras plastkappsling..
Jag undrar om inte den plasten rinner mellan väggen och plåtkappslingen om det börjar brinna...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2011 13:52 #6 av Mikael Hylander
Hej,
Vi har tagit till oss era synpunkter och skall titta på detta. Några är redan åtgärdade och vi jobbar fortlöpande på att förbättra våra produkter så att de som använder dem skall vara nöjda. Vi tar tacksamt emot era åsikter om våra produkter, då ni som användare med er breda erfarenhet skall vara nöjda. Ser fram emot fler åsikter om våra produkter i framtiden.
Med vänlig hälsning
Mikael Hylander
Produktchef kapslingar och
normprodukter /
Product Manager enclosures and
devices
Hager Elektro AB
Box 9040
40091 Göteborg
Sweden

Tel.: +46 31 706 39 11

Fax: +46 31 45 12 51

Mikael Hylander
Produktchef kapslingar och
normprodukter /
Product Manager enclosures and
devices
Hager Elektro AB
Box 9040
40091 Göteborg
Sweden

Tel.: +46 31 706 39 11

Fax: +46 31 45 12 51
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Mats Persson, Patrik Hedlund, Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2011 18:03 #7 av Rikard Ågren
Roligt att det kom en reaktion på kritiken!

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2011 19:54 #8 av Ronnie Lidström
Den kritik som kommit fram här måste ju vara relativt enkelt att fixa?

Göra en kapsling utan perforeringar måste ju t.o.m vara enklare än att göra en med?

Hitta ett bättre lim till magneten så att den sitter fast känns inte heller speciellt svårt :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder