Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Garo jordfelsbrytare precis godkända.

01 mar 2016 20:03 #1 av Per Åke Väppling
Tja!
Storel har slutat med GE, plockade ut tre stycken 2163146 Garo 4polig 30mA 40A jordfelsbrytare, den första bröt på 18mA, den andra på 15mA. Den tredje ska jag mäta upp. GEs jordfelsbrytare brukar bryta vid 24-25 mA. Det är ju godkänt med 15mA men jag hade ju sett att dom höll sej i det övre spannet. Vad har ni fått för värden på dom? Vid vilken ström bryter Hagers?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2016 20:09 #2 av Tobias
Jag har jobbat mestadels med hager. De ligger mellan 21-24mA aldrig haft någon som stuckit iväg i brytstöm något märkvärdigt. Övriga märken jag haft med att göra kan veriera med. Men över 20mA.

Doing fun stuff

01 mar 2016 20:10 #3 av Rikard Ågren
De senaste (förra månaden) 10 st Garo jordfelsbrytare / personskyddsautomater jag har provat har alla legat mellan 19 till 21 mA

Projektledare el, styr och automation

01 mar 2016 21:04 #4 av Electrum

Per Åke Väppling skrev: Tja!
Storel har slutat med GE, plockade ut tre stycken 2163146 Garo 4polig 30mA 40A jordfelsbrytare, den första bröt på 18mA, den andra på 15mA. Den tredje ska jag mäta upp. GEs jordfelsbrytare brukar bryta vid 24-25 mA. Det är ju godkänt med 15mA men jag hade ju sett att dom höll sej i det övre spannet. Vad har ni fått för värden på dom? Vid vilken ström bryter Hagers?

Du rampar alltså felströmmen?
Hur lång tid är det då innan JFB löser?

Och testar du endast JFB, eller är den i en anläggning med ev redan befintliga läckströmmar?

Själv rampar jag i princip aldrig, jag kollar bara tid för 1/2 In, 1*In och 5*In vid test vid idrifttagning.
Och jag försöker naturligtvis ha en så "ren" anläggning som möjligt, så jag inte får bättre (säkrare) värden än det i verkligheten är.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

02 mar 2016 11:46 #5 av Per Åke Väppling
Mätte bara med 1x, dvs 30 mA o° och 180° med Fluke 1652. Mätte felströmmen innan och den låg på drygt 1mA.

02 mar 2016 12:14 #6 av Electrum

Per Åke Väppling skrev: Mätte bara med 1x, dvs 30 mA o° och 180° med Fluke 1652.

OK.
Mätte du med fast ström, eller rampade? (Jag vet egentligen hur fluke mäter och vilka alternativ den har, så mina frågor är kanske dumma ... :blush: )

Mätte felströmmen innan och den låg på drygt 1mA.

Ja det är ju bra och ambitiöst. Då vet man alldeles säkert vad det är man egentligen mätt. :tummeupp:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

14 mar 2016 20:28 #7 av Patrik Hedlund

Tobias skrev: Jag har jobbat mestadels med hager. De ligger mellan 21-24mA aldrig haft någon som stuckit iväg i brytstöm något märkvärdigt. Övriga märken jag haft med att göra kan veriera med. Men över 20mA.

Ja, jag har samma erfarenhet utav Hager. Testade en äldre Hager JFB (äldre än 2004) och den löste ut vid 27 mA.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

17 mar 2016 14:53 #8 av Magnus Runeson

Per Åke Väppling skrev: Tja!

Storel har INTE slutat att sälja GE.. Men GE hade för ett tag sen underleverantörsproblem och fick då inte fram jordfelsbrytarna om 4P 40A/30mA ( E.nr 2162019), så det kan vara därför inte Storel hade några på lager.

Hälsn.
Magnus Runeson
Gycom

PS. Det är Gycom som sedan i Nov. 2015 säljer GE's mtrl. till den Svenska marknaden.

28 mar 2016 22:54 - 28 mar 2016 22:55 #9 av Per Åke Väppling
Enligt Storel ska dom sluta med GE och köra med bla Hager istället...GE ligger undanfösta på en annan plats i butiken numera...

Sidan laddades på: 0.051 sekunder