Täta hål i badrum eller ute eller dyl. så använder jag silicon. Ska jag foga en spricka eller t.ex. dra en sträng mellan två kablar för att få dem att smälta ihop bättre så är det latex som gäller.
Har för mig att man inte får/bör använda silikon nära elektriska kontakter eftersom det kan bli sämre kontakt bara av silikonångorna?
Har även ett svagt minne av att vi gjorde jobb hos en billackerarfirma, och att det där var strängeligen förbjudet att använda silikon pga att det kunde bli nåt fel i lackfärgen?
Om man ska använda latex utomhus eller i våta utrymmen så måste den väl övermålas?
Som Ronnie säger så brukar det vara förbjudet med silikon för tätningar i app.skåp och liknande, pga att det kan bli beläggningar på kontakter... Vi fick en stor påbackning på ett jobb vi gjorde på en industri där vi hade tätat med silikon på några ställen.
Sen tror jag väll inte att det påverkar tex kontaktor eller relä som är för 230v el. 400v det är väll först på lite klenare spänningar (Eller?)
Kan bekräfta Ronnie att silicon vid någon sårts lackeringsfirma är STRÄNGT förbjudet,
Blir nog nackskott om du drar in de, lika så siliconspray för snabba genomföringar.
Silicon har en tuff ånga skulle kunna tänka mig den stör just reläer, kontakter, osv.
Men typ uttag, brytare tror jag nog klarar detta.
Jag använder Sika akryl till det mästa.
Siliconspray vid tuffa genomföringar.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison