VP-2 bygger ju på att det är en och samma dosa som man kan bygga om fritt efter önskemål.
Skulle man då ha en till dosa så faller det tänket lite grann.
Dock, så tycker även jag att det skulle vara fantastiskt bra med en 80-dosa i VP-2-serien.
Kopplingsdosa i VP-2-serien och en ROT-dosa i kopplingsdosa-storlek är ju något som är efterfrågat, varför är det ingen tillverkare som tar tag i detta?
Tror nog mer att en B-dosa används mindre och mindre idag, då allting kopplas i takdosorna eller så "syr" man genom apparatdosorna när de gäller tex vu.
Har inte monterat en enda B-dosa på säkert 3 år nu. Kört en del A-dosor som B-dosa dock men det gäller främst i trapphus etc där man har en "stam" som går vidare till planet ovanför och man gör ett avstick ner till ett städuttag eller på liknande sätt att man har en stam som går till planen ovanför och att man gör ett avstick för tex belysing till takdosor/rörutsläpp och dragavlastar dessa och den sitter normalt armaturen i evt undertak.
Men i villa bygge mm så bör man max använda 1-2 B-dosor om man tänker till lite på sina dragningar.
Enda fördelen som finns med att sätta mängder med B-dosa är att man slipper besväret vid felsökning att plocka ner evt armaturer.
ABB har en kopplingsdosa som är ganska nära det du söker. AU67-heter den. Den har studsar uppåt och neråt och urtag för extrastudsar eller sammanbyggningsmellanstycken åt sidorna. Har för mig att den har knock-out anvisningar i botten för bottenstudsar också, men jag kan ha fel där. Låsbleck har den i alla fall och studsar mm är samma som för ABB's apparatdosa (AU60.1).
EdWa har ju någon lite nyare "hopaplockdosa" med, kanske finns kopplingsdosa även till den serien.
Saknar själv också en dito i VP2-serien.
Bättre perilexuttag också när vi ändå är inne på materialönskemål. Hissblecken i befintliga är KASS.
Martin skrev: Enda fördelen som finns med att sätta mängder med B-dosa är att man slipper besväret vid felsökning att plocka ner evt armaturer.
Plus att kunden (om den har spottar i taket) slipper ett eller flera fula doslock alt. lamputtag i taket.
Sätter jag spottar så blir det alltid kopplingsdosa på vägg och fritt i taket (om det inte är så att man sätter takdosa över ett soffbord eller dyl. då kan man ju komma undan kopplingsdosa).
Per Andersson skrev: ABB har en kopplingsdosa som är ganska nära det du söker. AU67-heter den. Den har studsar uppåt och neråt och urtag för extrastudsar eller sammanbyggningsmellanstycken åt sidorna. Har för mig att den har knock-out anvisningar i botten för bottenstudsar också, men jag kan ha fel där. Låsbleck har den i alla fall och studsar mm är samma som för ABB's apparatdosa (AU60.1).
EdWa har ju någon lite nyare "hopaplockdosa" med, kanske finns kopplingsdosa även till den serien.
Saknar själv också en dito i VP2-serien.
Bättre perilexuttag också när vi ändå är inne på materialönskemål. Hissblecken i befintliga är KASS.
Dock tycker jag att deras studsar är helt värdelösa! Det är så svårt att trycka in en slang i dom. Man måste trycka och vrida och ha sig. Det går an om man börjar med slangen där, men ska man ansluta "slutänden" på en slang så kan det vara ganska trixigt.
Då är VP-2 takdosa och kopplingsdosa bättre.
Tills VP-2s takdosor finns dessutom en grym distans för glespanelmontage så att man slipper palla upp med gipsbitar och dyl. E14 206 89
Får slå ett slag för ABB's dosor jag också. Fantastiskt bra, och dessutom godkända för brandavskiljande vägg och tak.
Takdosorna är guld vid renovering när taket sänks med 45mm + gips, behövs inga distanser.
Vad gäller studsarna så är det som Patrik skriver lite svårt att få i slang, men å andra sidan så är det bara folk som inte kan bocka vp-rör som använder slang
Största nackdelen som jag ser det är att det saknas 1,5 och dubbeldosor i deras serie.