Fast förläggning

31 dec 2014 07:56 - 31 dec 2014 07:58 #1 av Marcus
Hej,

Sitter här och funderar på vad som avgör om en kabel får förläggas fast. Givet vis är om tillverkar uppger detta, men tillverkaren bör väl luta sig på någon norm?

En kabel typ som är väldigt bred i sin användning är Rutab - Novosafe NH-UV.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Kabeln har ett stort användningsområde då den är godkänd för
användning både inomhus, utomhus, för markförläggning och för fast
förläggning.

Antar denna typ kan i stort sett installeras i de flesta applikationer och ersätta ett antal andra kabeltyper !?

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2014 09:12 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Fast förläggning
Hej Marcus!
Det där verkar vara en konkurent till ölflex.?
Är den inte dyr?

31 dec 2014 09:57 - 31 dec 2014 09:58 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Fast förläggning
På vilket sätt är den en konkurrent till ÖLFLEX? ÖLFLEX används väl främst som kabel mellan omformare och motor? Och motivet till användning av ÖLFLEX i just den typen av applikation är att det är en skärmad anslutningskabel. Kabeln ovan är inte skärmad vad jag kan se. För mig är de alltså inte jämförbara överhuvudtaget.

Gällande fast förläggning så är det kanske svårt att klamra denna typen av kabel och ändå påstå att den är avlastad i alla delar. Skulle någon/något fastna i kabeln mellan två klammer så är risken stor att en anslutningskabel skadas mot kanten på klammern. En enkelkardelig kabel är i regel styvare och skulle inte drabbas av samma problem. Sen kan ju allting hända ändå.

31 dec 2014 10:06 #4 av Stefan Ericson
Hej Michell!
Det var ofta som den skärmen gick sönder och petade hål på den, så dom har olika varianter.

31 dec 2014 11:17 #5 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Fast förläggning
Men Ölflex är ju ett märke på olika kabeltyper, inte en specifik kabel?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

31 dec 2014 11:45 #6 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Fast förläggning
Det är om jag inte minns fel Miltronic som tillverkar ÖLFLEX och det är som Lars B skrev att det är en märkning som Miltronic använder för en viss typ av kablar. Finns i olika utföranden och egenskaper.

RUTAB har ett stort sortiment av olika kablar, har bara tittat igenom katalogen lite snabbt på jobbet för ett tag sedan och de har en mängd olika kabel typer. Det är väl Miltronic som varit vanligast vad jag vet med skärmades kablar av typen ÖLFLEX vid frekvensomkopplar installationer?
Men det finns andra som har kablar som klarar det också.

Det finns mest troligt någon norm av något slag som man använder för att säga om kabeln klarar belastningen av att bli fast förlagd. Men vet inte om jag skulle vilja klammra den där kabeln men montera upp rör och sedan förlägga den i röret.

Jag tror även att den där kabeln är en dyr kabel och är kanske inte värt att ersätta den mot andra typer av kablar. Fast finns säkert vissa anläggningar som kunden bestämmer att man ska ha sådana kablar typ någon industri eller så men offentliga byggnader vet jag inte?

Markus Ågren

31 dec 2014 11:53 #7 av Stefan Ericson
Hej på er!
Det är Miltronic i nyköping som sälger ölflex, men kabel kommer från Tyskland. Öl är olja på Tyska. Om kabel tillverkas i Tyskland i dag vet jag inte.

31 dec 2014 12:34 #8 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Fast förläggning
Ölflex finns i både skärmat utförande och icke skärmat utförande. Den är ju för övrigt också en signal och kraftkabel. Den använda för det mesta på maskiner inom industri. Den är ju ett alternativ till EKKJ på industrin när det kommer till anslutning av motorer mm.
Efter som det är ok att fast ansluta den ser jag inget hinder för att klammara den. Som Michell skriver är det ju vissa nackdelar med att klamra den och därför undrar jag just vilka kriterier den ska uppfylla för att få klamras!??
Efter som den får förläggas i mark så är den ju bredare i sitt användande än en Ölflex. Jag ser det som att det går att ersätta en EKKJ på många ställen i industrin. Den är dock ca 30-35% dyrare, men det är ju en fördel att lagerhålla en kabeltyp av varje kvadrat.

31 dec 2014 13:47 #9 av Michell Martic
Då ber jag om ursäkt gällande ÖLFLEX, Stefan. Har bara installerat denna i ett sammanhang och det va som sagt mellan omformare och motorer. Trodde ÖLFLEX va det specifika utförandet med flätad skärm. Så kablarna är kanske jämförbara i alla fall.

31 dec 2014 13:47 #10 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Fast förläggning
Om tillverkaren säger att kabeln får användas för fast förläggning så måste ju det inkludera klamring, om de inte specifikt förbjuder det. Den konstruktionsstandard de hänvisar till är VDE 0295. Vet inte vad som står där, bara bläddrat lite hastig i IEC 60227 och det är ingen större skillnad på flexibla kablar och kablar för fast installation. Kraven verkar vara lite större på flexibla kablar, just map flexibilitet. Vi har ju känd motsvarighet i ACEFLEX.

31 dec 2014 16:39 #11 av Stefan Ericson
Michell!
Du behöver absolut inte be om ursäkt. :)

01 jan 2015 07:25 - 01 jan 2015 07:28 #12 av Jan Wahlberg
Svar från Jan Wahlberg i ämnet Fast förläggning
Den finns i ett skärmat utförande också:
www.rutab.se/BinaryLoader.axd?OwnerID=9d....pdf&Attachment=True

NH-UV / NCH-UV eller sådan typ av kabel är väl kanske inte det första man väljer om det ska klammas längre sträckor, men förläggas fast på en maskin; i ett rör, på ett kabeljärn / kabelstege, mellan kopplingslåda/arbetsbrytare/omformare - don/motor är väl det den är avsedd för, egentligen.

01 jan 2015 10:48 - 01 jan 2015 10:52 #13 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Om tillverkaren säger att kabeln får användas för fast förläggning så måste ju det inkludera klamring, om de inte specifikt förbjuder det.

Alla gånger är det så. Jag syftade inte på den specifika kabeln utan snarare varför kablar som inte är avsedda för fast förläggning är olämpliga till just det. Samma gäller när man stripsar kabeln på stege eller ränna. Och oavsett vad tillverkaren säger så kan det kanske vara olämpligt att klamra denna typen av kabel med 25cm's mellanrum plant på en vägg. Är det dock samma kabel i en trådstege så innebär det troligtvis inte samma problem.

Om man vet att en metod tillsammans med vald material utgör en risk som är rimlig att förutse så måste man ju inte tvunget installera på det viset ändå bara för att tillverkaren skriver att det är okej.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg