Kollade med Theben ang "brinntimmar" på astrouren, dvs jag ville veta med inställningen på Stockholm hur många timmar det är tänt per mån och år med fabriksinställningen. Dom hade ingen information eller mallar på detta.
Någon som har koll?
Vet att man brukar räkna på 11.5 medel per dygn men vill ha koll per månad med.
Jag skulle gärna också vilja veta sådant, jag har gjort en uppskattning åt en beställare under förra året. Ska se om jag kan hitta vad jag uppskattade då. För jag räknade då ut ungefär varje månad hur många timmar, jag gjorde det efter att kollat lite på soltimmar. Sedan så räknade jag även bort "sommaren", där hade jag 0 timmar.
Ja jag tycker att någon borde kunna ta fram detta.
Som du säger, i deras programmering. Kanske är något patent som någon person har tagit och sedan får tillverkarna köpa in den programmering av detta företag. Så de får bara en låst färdig programmering, som man kanske kan få anpassad för just sin produkt av företaget som äger patenten för astrour funktionen.
Det kan vara så, men jag kan vara helt ute på fel omloppsbana också
Jag har letat lite i mina dokument och detta hittade jag, när jag gjorde en sammanställning åt en beställare. Jag gick ut efter varje månads soltimmar och sedan uppskattade jag en egen reduceringsfaktor berorende på styrning av anläggningen:
Det är ingen exakt tabell men detta är den uppskattning vi gjorde då. Räknade sedan fram hur många timmar det var varje månad, med utgång från första tabellen. Men något där vi gjorde sedan en egen justering var att under juni och juli kanske belysningen är släckt nästan helt.