Hjälp med att förstå kopplingar i Normcentral, TN-C och TN-S

06 dec 2013 19:52 - 06 dec 2013 20:08 #1 av Newbie
Jag håller på och utbildar mig till elektriker och är i början av min utbildning. Just nu har jag fastnat lite i hur kopplingen är i en normcentral med neutralen.

Siffran 1 som jag märkt ut på både TN-C och TN-S systemet, här undrar jag varför man drar nutralen hit och vad det symboliserar. Jag är med på att man drar upp PEN ledaren till jordskenan men varför drar man PEN ledaren och Neutralen i TN-S systemet som man gjort vid siffran 1?

2. Siffra 2 gäller bara TN-C systemet.
När man drar en neutral kabel inne i fastigheten till centralen skall den då dras till Jordskenan i centralen? Nu vet jag att det sitter en förbindningsskruv i mellan men vad är rätt enligt standard.

Hoppas ni förstår frågorna. Jag lägger in en bild som förhoppningsvis går att tyda.
Fil bilaga:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 19:55 #2 av Michell Martic
Den där bilden syns inte.
Kan du prova igen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 20:09 #3 av Newbie
Försöker igen hoppas det går att klicka på bilden och förstora upp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 20:16 - 06 dec 2013 20:19 #4 av Michell Martic
1:an avser en neutralledare till mätaren helt enkelt. Annars skulle mätaren varit tvungen att drivas av 400V.

2:an: Den övre delen av skenan i TN-C centralen är jegentligen en PEN-skena eftersom den tjänar som en ledning åt neutralledaren. Den undre skenan är en ren neutralskena. Den får endast neutralledare anslutas till och inte PEN-ledare (förutom matningen från PEN-skenan förståss som ändå egentligen är en neutralledare).
Man delar alltså upp skenorna även i en TN-C central med skillnaden att i en TN-C central så blir det en PEN-skena och en N-skena.
I en TN-S central så är det PE-skena och N-skena.
Så förenklat, nej. Din neutralledare inne i fastigheten ska dras till den undre N-skenan även i TN-C centralen.

Förstår du min förklaring?
Följande användare sa tack: Newbie

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2013 20:21 #5 av Newbie
Ja då, tack så mycket för att du tagit dig tid. Gick otroligt fort att få svar. Önskar en trevlig kväll.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg