kabelskydd i plast?

26 sep 2013 20:06 #21 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet kabelskydd i plast?
Olle: Jag är med på vad du menar, men det blir fel när andra yrkesgrupper ska göra sitt jobb.
Varför ska en rörmockare läsa eldokumentationen? Han är ju ute efter att få klippa upp sitt rör, han räknar inte kallt med att det är elkablar i rör som tydligt är märkta för vatten.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2013 05:08 #22 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet kabelskydd i plast?
Kabel för frostskydd kan vara installerat.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

27 sep 2013 11:11 - 27 sep 2013 11:14 #23 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet kabelskydd i plast?

Tobias Karlsson skrev: Olle: Jag är med på vad du menar, men det blir fel när andra yrkesgrupper ska göra sitt jobb.
Varför ska en rörmockare läsa eldokumentationen? Han är ju ute efter att få klippa upp sitt rör, han räknar inte kallt med att det är elkablar i rör som tydligt är märkta för vatten.

Som sagt, det är olämpligt men inte förbjudet.

Reglerna är skrivna med utgångspunkt att fackmän vet vad de gör. De förutsätter att rörmockaren inte klipper ett rör som han inte vet med säkerhet vad som går i. Om han stängt av vattnet i ett rör för att klippa det förutsätts han klippa just det röret och inte det andra vattenröret som ligger intill där han inte stängt av vattnet i. Om det andra röret då innehåller vatten eller en elkabel, eller för den delen falukorv, har ingen betydelse eftersom han förutsätts klippa rätt rör. Han förutsätts också säkerställa att det är rätt rör innan han klipper.

Ändring:

Det jag menar är att det skapar merjobb för rörmockaren om man använder vattenrör för att förlägga kabel i. Men om rörmockaren vet vad han gör så tar han reda på vilket rör han ska klippa. Förbjudet är det inte.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg