Tjo.
Har fått turen eller oturen att sätta upp en drös med dessa Armaturer.
ELGO - Selia heter den och är Gjord i Polen.
Finns i flera olika utförande. De jag satte upp var på 20W och hade bla rörelsevakt och 10% Glödljus.
Går att ställa in känslighet, Tid och Lux.
Väldigt smidigt att kunna Programmera om de med ett knapptryck om man har Lathunden. Man har en knapp för varje parameter.
1 Tryck och man hoppar vidare från tex 1 min till 2 min gång tid. ett tryck till och man har 5 min gångtid osv. Går ställa känsligheten från 10% 30% osv upp till 100%. Likadant med Luxen då (Körde på fabriksinställningen så ändrade aldrig den)
Man ser sina val med en röd liten lysdiod som indikerar valt läge med att blinka X antal blink för vilket läge man är på. Skiftar man från 1min vilket är läge 2 så blinkar lysdioden två blink. Trycker man igen så blinkar lysdioden tre gånger och man är på läge tre.
Ligger förpackad i plastpåse och plast framför "glaset".
Lite halvsnygg faktiskt.
Baksidan.
På baksidan av kartongen finns en mal man skär ut och gör hål för de 4 skruvarna och hålet i "mitten". 4 skruvar känns lite mycket för denna armatur. 3st hade varit lagom.
Denna tättät är enligt mig under all kritig när det redan sitter 2st av det bättre slaget på ena sidan. Tätningen känns som en sladdrig kondom och trillar bort för det minsta lilla.
Nackdel att hålet i mitten inte är centrerat i mitten Mellan de två Plattor som lysdioderna sitter på. Kan vara lite bökigt att få tag i kablarna.
En Grym nackdel är att plasten är Stenhård! Inga förborrade hål för skruvar utan fick borra egna hål där man ska sätta skruvarna.
Innandömet. Massa lysdioder som faktiskt ger ett bra ljus.
Nackdelen när man programmerar om de är att man tvingas titta rakt in i alla lysdioder och det svider faktiskt till en del.
En annan nackdel jag snabbt kom fram till är att alla skruvar som håller kretskortet de är för korta och tar inte gängor ordentligt. Så när man skruvar upp den så är det lätt hänt att både en och två skruvar lossnar och distansen mellan kretskortet och drivdonen undertill.
Lysdioden syns i hålet i kretskortet strax jämte rörelsevakten.
Vissa kretskort var väldigt slarvigt monterade. Satt på tre kvart och täckte bla knapparna och lysdioden och försvårade för att få fram en kabel till armaturen.
Lite suddig bild. Men de ger ett rätt Bra ljus faktiskt.
Kan nog säga att jag gillade Kontakterna Bara trycka ihop kontakten och skjuta i Fk'n och stoppa in under kretskortat. Nackdel även att Fk'n ibland var svår att nå pga att Genomföringen sitter halvt in under det ena kretskortet när det istället skulle ha kunnat sitta mitt i mellan de två kretskorten.
Nu har jag tyvärr inte fler bilder man ska försöka ta några mer och lägga in.
När man skruvar på kåpan och Ringen runt så är det väldigt svårt att hitta var man hittar skruvhålet. Dessa skruv är även dessa förkorta känns det som och Man hade behövt ha en tredje hand för att hålla glaset när man skruvar dit ringen. Jag Lyckades dessutom med konstrycket att dra av en skruv när jag skruvade ur den för att kunna montera upp armaturen. Dessa skruv vill ibland trilla bort vilket inte är det roligast i ett trapphus häller.
Som synes är skruven för att fästa Ringen/glaset med på gränsen till för kort. Även ett helvete då De trillar bort och inte hittar hålet.
Vet ej prisbild på dessa då Kunden köpt in de för egen räkning.
Jag finner Ljuset väldigt behagligt och spec med 10% ledljus så känns det inte fel. Dock låter det rätt högt när den drar i relät för att gå på 100%.
Hade det varit En bättre lösning tex med snäppen i plast för kretskortet istället för skruvarna och en bättre lösning på att få dit ringen/glaset och förborrade hål så hade jag gladeligen satt upp mer av dessa med de brister jag finner att den har så har jag monterat upp bättre armaturer vilket jag väljer före denna.
En bra bit på vägen mot en bra produkt som tyvärr enligt mig inte riktigt håller måttet för att installeras snabbt.
Man monterar en armatur på ca 15-20 minuter. Detta inräknat demontering av befintlig armatur och städning och programmering. Då gjorde jag flera i följd i ett trapphus vilket även snabbade upp proceduren.