Råkade ut för ett felaktigt kombiuttag (CEE416 + Schuko) igår där märkningarna för N och L1 bytt plats på insidan, men på utsidan sitter N-märkningen korrekt.
Schuko-uttaget har använts och det har ju fungerat eftersom trådarna har kopplats färg mot färg i uttaget.
Men igår när en 3-fasmotor skulle anslutas till uttaget gick den inte så bra. Inget speciellt hände, men skulle t.ex. en 230V-förbrukare anslutas via en byggcentral är nog ett brandtillbud inte så långt borta...
(Å andra sidan visar det att någon riktig kontroll av uttaget inte har gjorts när det monterades en gång i tiden)
OBS! På bilderna har trådarna flyttats till rätt anslutningar.
Ja, Garo förstås. ABB är det som gäller när man ska sätta trefasuttag.
Men jag såg att Garo har gjort om sina trefasuttag, åtminstone ändrat designen. Vilket är bra, tidigare så tycker jag att dom såg väldig noname-liknande ut.
Kanske bra att använda en fasföljdsprovare typ 16A hane för att verifiera att alla tåtar sitter rätt och inte bara mäta med spänningsprovare eftersom i alla fall jag inte kan hålla rätt på vilket hål som är nolla.
Tror även min visade fasföljden om jag inte har blivit gammal på sena dar.
Att bara använda multimetern/spänningsprovaren etc så är man ju inte garanterat att fasföljden är rätt. Hur många gör ett fasföljdsprov innan de river och monterar nya uttag centraler mm?