två parallella AKKJ 3x150/41 skall förläggas på stege tätt med varandra. Temp 25 grader. Ledningarna skall skyddas av gemensam diazel säkring.
Bestäm största gemensamma säkring..
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
Låter ruskigt nära en skoluppgift.. Sånt brukar vi inte lösa här, utan uppmuntrar till att lösa sina egna uppgifter och lära sig att tänka självständigt.
Du skriver inget om förimpedans eller hur lång kabeln är.
Men om vi antar att det är en huvudledning (Så vi kan köra på 5 sek utlösningstid) med 60 mohm förimpedans och kabeln är 50 meter så kan du säkra den med 315 A
315A!
Men du klarar dig med 2//AKKJ120/41 på 315A. Om man endast räknar kabelns strömvärde.
Dimensionering efter utlösningsvillkoret och spänningsfall kan ändra förutsättningarna.
Är det gänga 4? 5? Trodde inte heller att det fanns att köpa längre..
Jag har sett för några år sedan jävligt stora diazedsäkringar i en fastighet. De var huvudsäkringar för ett mindre hyreshus. Propphuvarna var nog ca 10 cm i diameter.
Vi har snackat om detta här tidigare.. Ska se om jag hittar tråden (tror Wendt hade bilder)
tror jag har en bild på ett par gängsäkringar som är på 100A eller om det var 125A. Röda var de till färgen vill jag minnas. fast 100A låter mer bekant.