Installera isolationstransformator!!

09 apr 2012 19:15 #1 av Ulf Johansson
Har just nu hamnat i lite bryderi, har en kund som vil ha en isolertransformator installerad för att mata ett fartyg.
Ingen fritidsbåt alltså, han har skaffat en trefas isolertransformator själv och vill ha ett tre fas 16A uttag på
brygganjämte fartyget som matas från trafon.

Problemet jag har är att trafon är placerad i en byggnad jämte bryggan. Är det någon som har gjort någon liknande installation? Behöver man montera jordfelsbrytare efter trafon?
Hade han monterat trafon i fartyget så hade det varit enklare men det är troligtvis omöjligt.

Måste erkänna att jag inte har stött på det här med TT system tidigare trots att jag har hållt på med
elinstallationer i 28 år.

Installatör
ABL Behörighet

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2012 19:50 #2 av Tomas Karlsson
Vill kunden ha trafon för att slippa utjämningsströmmar pga potentialskillnad PEN - sann jord via vattnet eller är det något annat skäl? Hursomhelst skulle jag bara se det som en "mini" distributionstrafo med strikt femledarsystem och ordna ett litet jordtag (sjötag?) för den, annars kommer man inte från grundproblemet. Givetvis avpassat överströmskydd och JFB på det så borde det vara helt invändningsfritt.

Det påmnner lite om hur man ibland får jobba vid större UPS installationer.
Följande användare sa tack: Ulf Johansson

09 apr 2012 20:03 #3 av Ulf Johansson
Ja som jag förstått det är hela vitsen att få bukt med korrosionsskadad utrustning på fartyget. Då får det bli
säkringar och jordfelsbrytare efter trafon.

Installatör
ABL Behörighet

09 apr 2012 20:16 #4 av Ola Sjöberg
Metalldelar på ett fartyg får inte ha kontakt med distibutionsnätets nollpunkt. Samtidigt måste alla ledande delar på skrovet samt skyddsjordar inom fartyget förbindas till samma punkt. Det brukar betyda att isolertrafon måste stå ombord samt att jordsystemet inom fartyget övervakas med jordfelslarm.
Om man har isolertrafon på land så kan man inte ansluta någon annan utrustning på land med tanke på risken för läckströmmar mellan land och fartyget.
Man kan ju inte heller ansluta fartyget till landström i någon annan hamn.

09 apr 2012 20:20 #5 av Ulf Johansson
Det är nog inte aktuellt att ansluta fartyget i någon annan hamn än där det ligger nu, det är sjöräddningens
fartyg så det lär nog inte besöka så många andra hamnar.
Men det där med att se til så att ingen annan kan använda uttaget borde ju i så fall gå att göra med
ett annorlunda CEE uttag, tex ett svart eller gult.

Installatör
ABL Behörighet

09 apr 2012 20:29 #6 av Magnus
Eller montera ett uttag med brytare som låses med hänglås.
Så slipper man kludda med udda uttag o stickproppar.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

09 apr 2012 20:50 #7 av Tomas Karlsson
Det gör ju inget om man skulle använda det till annat bara det inte sker parallellt när fartyget är anslutet. Bra att slippa specialutförande på donen som sagt.

09 apr 2012 20:55 #8 av Ola Sjöberg
Jag skulle föredra udda anslutningsdon.
Man får väl förutsätta att sjöräddningen har kompetent personal men i andra fall kan det nog förekomma att folk kopplar in sig lite var som helst där det är ledigt och då "tror" att det finns isolertrafo ombord. Och förresten, ett så pass respektingivande fartyg som sjöräddningens skulle väl de flesta tro att det var utrustat med isolertrafo.

Ett fartyg med aluminiumskrov tar skada väldigt fort av läckströmmar, stålskrov är lite tåligare, på plast/trä fartyg är det axlar/roder/drev och skrovgenomföringar som ger sig.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg