Syrran min köpte för en tid sedan ett nybyggt hus. Allting har varit frid och fröjd bortstet från massa småfel och tjafs med diverse arbetare och husbyggarna. Det mesta har löst sig efter många samtal och så. Det är inget fel på arbetarna utan på ledningen som vanligt känns det som.
Iaf. husbyggar företaget har lagt ner och felen har börjat komma.
bla FJ anläggning som strular. Vent som är felinställd, Golvvärme som löper amok mm. Detta har företagen åtagit sig att fixa vilket ha de gjort (goodwill) med tanke på att de inte 'har?' något ansvar då deras beställare inte finns på marknaden mer.
Iaf. Det är ett återkommande elfel i badrummet.
Det sitter idag 6 st spottar 35W tot 210w på en eljo 315w dimmer.
Enligt elektriker så sitter det två st transformatorer någonstans gömda. Vilket jag inte har hittat. iofs har jag inte letat så mycket häller.
2 dar efter inflyttning gick dimmern sönder och elirman skickade en ny vilket jag installerade då jag pratat lite med elektrikern. Iaf det fungerade i ca 2 månader och nu har den lagt av igen. Dimmern känns varm när man tar på den. Men lägger man ihop kablarna så lyser alla lampor. Jag tänkte på överlast så jag plockade bort två lampor på vad jag anser bör vara slinga 1 och 2. Ingen skillnad.
Det har ibland varit svårtänt har jag fött höra men har lagt av nu helt.
De har ringt och bett att få det fixat vilket de bör göra då de ändå har garanti på grejorna eller iaf göra goodwill. Dock har Elfirman satt sig på tvären och sagt att de inte byter dimmern och antyder på att någon trafo bränner sönder dimmern.
Lite frågor.
Kan en Trafo bränna sönder en dimmer även om effekten ligger inom värderna?
Hur vanligt är det med fel på produkterna i fråga (vet ej vad det är för dimmers) Har varit med om glapp och trasiga eljo dimmers tidigare. 5-6st inom en månad vilket få anses som väldigt högt felvärde.
Jag funderar på att hänga ut företaget och ge de bra mycket negativ kritig både på nätet och bland kontakter och allmänt smutsa ner företaget och se om det blir annat liv i skällan.
De har dessutom kopplat fel på en trapptänding!
Ja jag hittade en glappande torix's med! Hatar dessa!
Jag tycker ju iaf att det är klockrena gatantiärende för elfirman även om de var beställningar från byggarnas sida.
Om inte så bör man ju göra det för att ha en nöjd kund? Sen är det trasiga produkter så är det ju bara hämta ut en ny och lämna tillbaka den gamla. Enkelt! På mitt jobb har vi även fakturerat återförsäljare när de har tabbat sig.
Så vi väntar ett sista ord från elfirman hur de vill ha det om de ska fixa deras fel eller bli smutskastade.
Då får ju jag fixa till felen som finns (som har upptäckts) men frågan är ju varför dimmern är ett återkommande fel. Är ju inte så kul att behöva köpa nya dyra dimmers hela tiden.
Är det en vanlig 1901606? (gamla nummret, heter 13... nånting nu) Då har den ett inbyggd elektroniskt kortslutningsskydd istället för glassäkring. Denna återställer sig själv automatiskt.
Vet inte om en konstig trafo kan göra att dimmern går sönder.
En del dimmrar passar till elektronisk transformator och en del till traditionella transformatorer, en del dimmrar med bakkantsstyrning och en del med framkantsstyrning, vissa transformatorer är specade för en viss typ av dimmring.
Vet du villka grejer som är installerade är det mycket enklare att analysera problemet. (förmodligen har du en av eljos transistordimmer, denna borde vara kompatibel med de flesta elektroniska transformarorer)
Är det en tradionell transformator med i bilden kan det ju även bli en hel del reaktiv effekt för dimmern att ta hand om.
Känns som man får riva lite i installationen, för att få koll på kablar och transformatorer.
Kolla alla anslutningar...
Svår tänt... kortslutning på sekundärsidan???
Om det är en billigare variant av dimmer, bottnar knappen? Når den in att slå på/av strömmen? Ta bort knappen och tryck direkt på "armen".
Varit med om det både på eljo och snik dimmrar!
Bytte 20 st Malmbergs dimmrar i en lägenhet som var nyrenoverad för 4 månader sedan, polack jobb utan garantier...