Reservkraftaggregat

12 jan 2025 13:09 - 12 jan 2025 18:11 #1 av David
Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips/råd kring hur man skall tänka kring dimensionering/val av skydd när det kommer till reservkraftaggregat. Hur går ni tillväga för att göra detta så bra som möjligt med tanken på kortslutningsström etc.

Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2025 10:12 #2 av Torbjörn Forsman
Utan att lämna något fullständigt svar, tänk på att om det rör sig om en Y-kopplad synkrongenerator så har den rätt låg kortslutningsström vid enfasig kortslutning. Du måste säkerställa att denna ström räcker för att lösa ut skydden. Under alla förhållanden bör man väl kolla om tillverkaren av reservkraftaggregatet har några anvisningar, eller om det ingår skydd i leveransen, i så fall ska ju dessa anvisningar följas.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

16 jan 2025 16:07 #3 av David
Svar från David i ämnet Reservkraftaggregat
Ja men precis. Reservkraftaggregatet är befintligt och det är 3-fasigt. Det som jag ser över just nu är själva matningen till reservkraftaggregatet (4x95/50 ) samt hur denna skall avsäkras . Lösningen i det läget är att sätta in en effektbrytare tänker jag för att uppfylla kraven. Sedan är det viktigt att se över reservkraftomkopplaren. Vad har du för erfarenheter kring det? :)

23 jan 2025 21:00 #4 av Tim
Svar från Tim i ämnet Reservkraftaggregat
Hej,
Jag går i samma tankebanor och har efter mycket funderade kommit fram till följande två saker (inget verifierat bara mina egna tankar):

1. Impedansen i anslutningspunkten är lika vid både nätdrift- som generatordrift. Då kommer de yttersta kortslutningsströmmarna att fortfarande vara fullgoda. Om du har ett uttag med 10A säkring långt ut i anläggningen som har 100A kortslutningsström så kommer du få problem om nätet har 20mOhm och generatorn har 40mOhm.

2. Vid generatorns intag måste en snabb effektbrytare installeras som bryter omedelbart vid en inställd ström som ligger vid generatorn lägsta kortslutningsström. Kan t.ex. generatorn leverera 1000A vid kortslutning så måste man ligga under detta. Detta för att större säkringar som kräver högre kortslutningsström än generatorn kan leverera ska kunna fortsatt skydda kablaget genom effektbrytaren. Detta göra alltså att vid generatordrift så kommer vid större kortslutningar effektbrytaren istället för avsedda säkringar i anläggningen att lösa ut.

Detta är endast mina tankar så inga erfarenheter eller standarder.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder