Hej! Håller på med ROT renoveringar och vi gjorde en test lägenhet.
I lägenheten satt mätare, huvudsäkringar och sen en gammal gängcentral
Huvudsäkringar och gängcentral satt i samma plåt kapsling med stigare bakom som gick vidare till andra lägenheter.
Suverän tycker jag och plats för mätare med. Får allt i samma paket. Tyvärr inget lock/dörr finns med
Beställaren var inte helt nöjd. De ville ha lock. Men framför allt undrade dem varför jag hade satt gamla säkringar i centralen
De menar då såklart de 3 huvudsäkringarna som behövs
Så var det inte gjort på andra lägenheter menade dem, och vad jag förstått så har det suttit en vanlig ca2x13 modul med lock på.
För mig känns det konstigt, den omätta strömmen ska ju sitta plomberat, ROT centralen från Eltecno har 2st lock där man kan plombera undre
locket där huvudsäkringar överkoppling för stigar finnes.
Finns det en annan lösning? Eller köra på en ca2x13 modul och sätta dit överkoppling plintar och GII DIN montage?
Ringde och pratade med personer på bostadsbolaget som var lite så där, vi har gjort 100lägenheter innan utan problem.
De hade en lägenhet som skulle lämnas över idag så kunde kolla på den.
Bakom modul 1-4 sitter fördelningsplintar för DIN montage med 16mm2 stigaren inkopplad och sen 3st 16A säkringar, som då ska
fungera som huvudsäkringarna, glömde kolla karasterik på dem, men de kan ju satt D där för få selektivitet
Jag vill få stigare och huvudsäkring någorlunda skilt och plomberat från gruppcentralen
Tror inte nätägaren varit inblandat någon gång i dessa lägenheterna, men tänker de vill ha. Ska få tag i dem imorgon och prata med dem.
Men samtidigt gjort 100lägenher utan problem enligt bostadsbolaget