Använda mätarsäkring som skydd för huvudledning

25 jul 2022 15:09 #1 av Johan Andersson
Hej,

Jag är ny här på forumet.
Har en undran hurvida man ska skydda en huvudledning från mätaren fram till tex. central nr 2.
Central 1 sitter precis intil mätaren och den lilla kabelsnutten mellan mätare och huvudbryatare är säg 1 meter lång.

Om man nu ska montera en till central men säg 30 meter bort ifrån mätaren. Ska då denna nya huvudledning ha ett eget skydd?
Eller kan man förlita sig på mätarsäkringarna precis som mellan mätare och central 1? Säg att man drar 6mm2 till nya centralen 2.

Obs inget som ska göras nu. Pluggar och började fundera på detta när jag tittade in i min egna central och såg hur lite ledig plats det finns att tillgå för att placera ut yttligare skydd. Undrade då hur man brukar göra.

Har gjort en liten skiss som kanske förklarar hur det skulle kunna se ut.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2022 07:55 #2 av Mats Jonsson
Det möter i sig inget hinder att en huvudsäkring skyddar flera parallella kopplingsutrustningar. Men som alltid blir det en viss konstruktörsfråga vad gäller skydd mot överlastström, kortslutningsström, spänningsfall och skydd mot elchock. När man lägger till flera belastningar ökar också risken för överbelastning. Det är ju också så att anläggningen är sämre sektionerad i händelse av fel eller arbete på en av kopplingsutrustningarna. Men det är ju en fråga för innehavaren och behovet av tillgänglighet. Nu verkar det som om du talar om enbostadshus och då är väl 6 kvmm och 30 m normalt inga problem.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö
Följande användare sa tack: Johan Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2022 20:10 - 26 jul 2022 20:10 #3 av Johan Andersson
Tack för svar Mats!
Då känns det som jag har funderat någorlunda i rätt banor. Att det inte är tvärnej till att använda huvudsäkring som skydd i ytligare en huvudledning som i mitt fall gäller enbostadshus. Men att det finns faktorer att titta på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2022 11:23 #4 av Ronnie Lidström
Det är väldigt vanligt i vanliga bostadshus att huvudledningen kopplas vidare i central 1 till central 2 osv utan ytterligare avsäkring. Huvudledningen brukar dessutom vara minst 6 mm² och säkrad 16 eller 20A så viss marginal finns normalt.

Däremot när man börjar installera massa solpaneler och laddboxar blir det mer noga att ha koll på sin anläggning.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Johan Andersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jul 2022 14:24 #5 av Mats Jonsson
Som grundfrågan var ställd så framgick det inte om det var en bostadsanläggning. Det kunde ju vara en större anläggning där denna typ av lösning inte är lika vanlig och i vissa fall inte ens godtagbar.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg