Installation Charge Amps Halo på motorvärmarstolpar

12 jun 2021 11:21 #1 av Ronnie Lidström
Så här har Skellefteå Kraft löst installationen av laddbox ChargeAmps HALO åt en bostadsrättsförening:





Eftersom Halo saknar inbyggd säkring och jordfelsbrytare måste den föregås av det. Enligt standard måste varje laddbox ha en egen jordfelsbrytare.

Detta har dom alltså löst genom att gömma jordfelsbrytarna bakom en lucka som sitter fast med 4 st torx skruvar. Varav två är bökiga att komma åt pga att laddboxen är i vägen.

Skulle ni som beställare acceptera denna lösning? Roligt när jordfelsbrytaren löser ut och det är hällregn eller 30 minus och snöstorm.

Visst ska man kunna kräva att en vanlig lekman som hyr en laddplats själv ska kunna återställa jordfelsbrytaren?

Jag gillar Halo. Vi brukar installera den rätt ofta. Men jag tycker den är rent olämplig att sätta åt en BRF. Speciellt på stolpar. Förutom detta med att den inte är gjord för sånt montage så tycker jag även att det är olämpligt med fast ansluten sladd på offentliga platser.

När sladden går sönder (vilket den kommer att göra) så måste föreningen anlita en elektriker för X antal tusenlappar för att byta sladden. Och så kanske det dröjer en vecka innan hen kan komma.

Vad tycker ni andra? Är det jag som är överdrivet kinkig bara?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2021 20:59 #2 av Magnus H
Givetvis skall lekman som använder utrustningen kunna återställa och testa sin skyddsutrustning.

Jag ser en installation som inte borde va godkänd.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jun 2021 02:36 #3 av Claes Börjesson
I instruktionen till alla JFB anges att de skall testas med jämna mellanrum, detta kan inte göras utan att skruva upp plåtlådan.
Man kan inte heller enkelt se om JFB eller säkring löst.
Detta skall kunna göras av en lekman, men en lekman får inte öppna plåtlådan ......

En IP-klassad elcentral skruvad på utsidan löser allt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.215 sekunder

Senaste foruminlägg