Jag har funderat på när man började med att installera trefasmatningar till lägenheter. Vid stambyten byggs även gamla lägenheter om till trefassystem. Är det någon som har en känsla för när övergången från enfasmatning till trefas började. Mitt intryck är att det oftast installeras trefasmatningar till lägenheter vid stambyten och nyproduktion, eller är det bara min konfirmeringsbias. Borde det inte vara vettigt att ha enfasmatningar då de flesta lasterna i bostäder är enfaslaster alternativt går att koppla in som en enfaslast.
Jag har en känsla av att trefasmatning gradvis blev mer vanligt under 1960- och 70-talet.
Har haft en del att göra med en stor HSB-bostadsrättsförening där husen byggdes upp gradvis under hela 1960-talet. Det förefaller vara enfas i de flesta lägenheter där, men i de senast byggda husen finns trefas åtminstone i större lägenheter. Alla tvättstugor, förenings/hobbylokaler i källare mm har trefas redan i de äldsta husen.
Ett argument för trefas är att man kommer undan med mindre areor på stigarledningarna, mindre problem med spänningsfall och mindre risk för varmgångar. Allt detta i synnerhet om man ser till att spis och andra större förbrukare är D-kopplade (400 V elementspänning), vilket tyvärr har blivit mindre vanligt på senare år.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.