Schneider Wiser

03 sep 2020 14:33 #1 av Billan
Schneider Wiser skapades av Billan
Halloj!

Tänkte att det var dags att dra igång en tråd om schneider wiser

Det känns som ett lite mer utvecklat system än PLEJD samt har fler funktioner och lite extra lull lull som vissa kunder kanske kräver-

Jag har själv aldrig installerat något i wisers sortiment men har noterat att priserna sjunkit rejält senaste året så jag har börjat sneglat mer och mer på deras lösning för smarta hem.
I dagsläget så säljer jag oftast in PLEJD vid t.ex en villarenovering men jag har känt senaste tiden att det räcker inte riktigt till för att man själv ska vara helt nöjd. Tycker det saknas lite funktioner som Jalussibrytare för gardiner, markiser etc. samt en snygg tocuhskärm man monterar på ett centralt ställe i huset. Detta finns då i wisers sortiment. Jag har även noterat att de har s.k "energisensorer" som man monterar på säkringens utgående ledning(?) för att kunna få upp eventuella strömavbrott, energiförbrukning etc, etc

Frågor:
Nån som installerat nån produkt från wiser?
Passar energisensorerna bara till schneiders säkringar eller kan man montera dessa på HAGER alt.GARO´s prylar?
Användarvänligt för Montör och slutkund?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2020 12:17 #2 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Schneider Wiser
Dimmerpuckarna ska tydligen inte alls vara speciellt bra. Där är Plejd mycket bättre.

Däremot systemet man sätter in i centralen med strömmätning osv är nog helt ok. Har ingen större erfarenhet själv dock. Det finns energisensorer både som bara passar på Schneiders dvärgar och en modell som passar på "allt". Som man även kan sätta i en dosa t ex bredvid en motor man vill övervaka.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Billan

16 sep 2020 21:38 - 16 sep 2020 21:47 #3 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Schneider Wiser
Jag har en Wiser-dimmerpuck hemma som jag fått som provprodukt. Till en början så var appen usel, men den har förbättras och funkar bra nu.
En nackdel med Wiser jämfört med Plejd är att man ska ansluta till pucken på samma sätt som med Connect-puckarna. Man ska trycka på en knapp 3 ggr i en viss takt och dom första 3 ggr så misslyckas man för att man trycker för fort eller för sakta.

Det hade varit bättre om det var mer likt KNX att man fick trycka en gång för att adressera pucken eller som Plejd att man kan identifiera lasten.

Sen är det ju väldigt smidigt med Plejd krondimmer, kronrelä och drivdon. Så det är väl till nackdel för Wiser.

Å andra sidan känns Wiser mer som ett Smart hem-system än Plejd som huvudsakligen är en appstyrd dimmerpuck. Schneider Electric pratar ju även om att Wiser ska vara ett öppet system så det känns ju absolut mer framtidssäkrat.

Om man fick önska sig något så vore det att Schneider släppte en Wiser-Gateway till KNX.

Hmm... undrar om jag ska börja titta på Wiser mer jag också? :P :silly:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Billan

09 maj 2021 22:08 #4 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Schneider Wiser
Vilka fler erfarenheter finns med Wiser.
Jag har själv ett antal Plejd, trådfri, Nexa m.m. men inte nöjd.
Philips Hue är för dyrt.
Trådfri begränsat.
M.m.

Wiser verkar intressant, varifrån köper jag en Gateway, och vilka moduler att testa med ?

18 maj 2021 12:58 #5 av Billan
Svar från Billan i ämnet Schneider Wiser
Det kanske går att uppgradera ämnet till:

PLEJD VS. WISER VS. CASAMBI ?

Tycker Vadsbo börjat synas mer och mer i alla flöden med deras casambi-lösning?

20 aug 2021 21:46 #6 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Schneider Wiser

Billan skrev: Det kanske går att uppgradera ämnet till:

PLEJD VS. WISER VS. CASAMBI ?

Tycker Vadsbo börjat synas mer och mer i alla flöden med deras casambi-lösning?

Vadsbo som stödjer Casambi var ju egentligen först med bluetooth-styrning. Dom hade ju både dimmerpuck och olika drivdon med casambi redan 2014-2015. Men dom var så dyr då, priserna har sjunkit en del i.o.m. Plejd.

Gällande Wiser så har jag testat generation 2 lite grann och det verkar lovande. Helt klart bättre än tidigare! 1-vägsuttag, 2-vägguttag och väggplug med energimätning och relä är väldigt intressanta produkter!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg