Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Dansk kabel

05 aug 2020 16:04 #1 av Sten Jonsson
Har varit och tittat på ett jobb hos en ny kund. Det första som slår mig är att samtliga uttag i huset är av dansk standard. Dessa är ju inga större bekymmer att byta ut till schuko av svensk standard men...hela installationen är utförd med dansk kabel. Den heter DK-N05ZZ-U. Det jag lyckas hitta om den är att den ska vara godkänd till och med i mark men det är ju enligt dansk standard. Den liknar ett mellanting mellan NOVOFLEX och EXQ och jag hade aldrig gissat att den skulle tillåtas ens utomhus i Sverige. Vad gäller om man använder en sådan kabel i Sverige? Alla specifikationer är ju enligt dansk standard så är den överhuvudtaget godkänd att använda i Sverige?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2020 00:57 #2 av Michell Andersson
Svar från Michell Andersson i ämnet Dansk kabel
Gällande elinstallationsmateriel så ska en CE-märkning innebära att produkten får lov att användas på avsett sätt inom hela den inre marknaden, så även kabel. Och kabeln i sin tur, den är tillverkad enligt specifikation i HD 21.1 S2 (som i Sverige implementerats genom publicering av SS 424 02 31), som är en harmoniserad standard för PVC-kablar, samt brandklassad enligt CPR Eca (som i Sverige implementerats genom Boverkets byggregler).
Men det finns en liten teknikalitet som kan förhindra att produkten får lov att användas i Sverige, nämligen 7 § i ELSÄK-FS 2016:1 , 4 kap.:

"7 § Tillverkaren ska se till att den elektriska utrustningen åtföljs av bruksanvisningar och säkerhetsinformation på svenska. Sådana bruksanvisningar och sådan säkerhetsinformation liksom all märkning ska vara tydlig och lättbegriplig."

Det innebär att kabeln troligtvis inte sålts i Sverige och ej heller avsetts att säljas och därmed användas i Sverige. Dock så verkar det vara en rätt vettig kabel, inte likt något vi använder i Sverige vad jag känner till. Därmed tror jag inte att den i sig utgör någon risk så länge den installerats med hänsyn tagen till de reservationer tillverkaren ger. Kabelns harmoniserade beteckning blir XLET.

"XLET Installation Cable 300/500V
The construction of the cable is made with copper conductors with XLPE insulation. The cable is suitable for use in dry and damp conditions, either indoor or outdoor and may also be used for fixed installations in or on plaster. Not suitable for laying in abrated concrete. Direct burial is permitted when no mechanical
damage can occur to the cable and when taken notice of the fact that the cable is not longitudinally watertight;resembled to Danish installation rules SB6. Core insulation must not be exposed to direct UV exposure.
"

Och en liten notis om de danska uttagen - dessa är specifikt inte tillåtna i Sverige. Men det kände du säkert redan till och de ska dessutom bytas som du nämner. Det framgår också i ELSÄK-FS 2016:1 att stickproppar och uttag ej omfattas av föreskriften.
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder