Jordfel

17 mar 2020 23:03 #1 av Billan
Jordfel skapades av Billan
Halloj!

För ett tag sen var jag och bytte ut ett perilexuttag till 2st enkla uttag i kombiram. anledningen var att ett företag hade uppgraderat sin kaffemaskin som nu krävde 2st uttag. 1st för kaffemaskinen samt 1st för en mjölkkyl som var dockad i kaffemaskinen.
När väl nya maskinen sattes på plats så har den matats av en skarvsladd (hona/hane) som blivit utrustad med en vanlig "1 till 2" förgrening får att kunna plugga i båda maskinerna. skarvsladden har sen varit ipluggad i ett allmänt uttag runt hörnet.

Glad i vågen om att kunna bränna av ett jobb på 20-30 min och kunna fakturera 2h + 1 resa + ett par hundringar i mateialförtjänst så kliver jag in på ett kontorslandskap och detta händer :P

Händelseförlopp:

Nya uttagen på plats. Matningen, en typ EQQ 5g2,5, delas upp så varje uttag ligger på varsin fas, L3 isolerad.

Driftsätter, mäter av, allt ok.

pluggar i kaffemaskinen som startar upp. pluggar i mjölkkylen, kaffemaskinen dör, även lite belysning slocknar, och förmodligen lite datorer osv.... med andra ord JFB har löst ut.
rycker ur stickpropparna och återställer JFB.

börjar om... kylen först, som hoppar igång. sen kaffemaskinen. JFB löser ut igen :ohmy: :ohmy:

Att felsöka jordfel på ett kontorslandskap med ett 20-tal personer som jobbar vid sina datorer är inte populärt. :woohoo:

Anläggningen i sig är så gott som nyrenoverad.. max 6 månader i drift kanske... anser dock att det ligger kanske lite väl många säkringar efter varje JFB för att vara ett kontorslandskap och tänker att det kanske ligger lite felströmmar överlag men inte tillräckligt för att lösa JFB, men med kaffe-, och mjölkmaskin ipluggade så "rinner bägaren över" :dry:

Hursomhelst. hittar en ledig personskyddsautomat i centralen. kopplar loss faserna, N och PE, meggar dessa för att kolla så kabeln är 100, vilket den där. lägger sen in kabeln som en 1-fasmatning på PSA:n och kopplar om uttagen jag satte upp till samma fas.

provar igen.... så fort jag har båda maskinerna ipluggade så löser nu PSA:n,
provar vända på stickpropparna = samma resultat.

Får tag i teknikern som installerade maskinerna... han har ingen aning...

Till slut så provar jag att stoppa i "1 till 2" förgreningen, som maskinerna alltid varit i pluggad i innan jag dök upp, i ett utav mina 1-vägsuttag jag installerat, och sen pluggar i båda maskinerna..... DÅ funkar allt som ett ska.
Rycker ut maskinerna igen och mäter av "1 till 2" förgreningen för att kolla så jag har jord fram osv. allt ok.

Vad kan "FELET" bero på i detta fall? Har pratat med en drös branschkollegor, gamla arbetsgivare, gamla "rävar" som alltid har svar på ens frågor. men ingen kunde sätta fingret på detta.

Så vad tror elbranschens egna orakel (Medlemmarna på Fluxio) om detta fenomen?

Generalknas mellan maskinerna?
varför löser JFB/PSA ut när maskinerna sitter i olika brunnar?



Billan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2020 06:37 #2 av Claes Börjesson
Svar från Claes Börjesson i ämnet Jordfel
Jag tror att det kan vara skyddskretsarna i ingångarna på utrustningen (faktiskt ren gissning).
Hörde talas om en liknande men (olika) på en fabrik där man tillverkade plastpåsar.
Man hade en maskin som gjorde hål i plastpåsarna, allt som oftast fick maskinen spatt och gjorde hålen på fel ställen, men varje gång serviceingenjören var där och anslöt sitt oscilloskop fungerade allt perfekt och inga störningar var synliga.

Nu fick någon en ide, anslöt oscilloskopet men en lång förlängingsladd, och se.....

Nu fick maskinen spatt igen, och oscilloskopet såg en massa skräp på elmatningen.

Förklaringen visade sig vara att oscilloskopets elmatning var försedd med mycket bra ingångsfilter på matningspänningen, varje gång den anslöts filtrerade den bort alla spikar på nätet även till maskinen som gjorde hål i plastpåsar.

Detta skulle kunna vara samma sak (kanske), den ena maskinen har ett induktivt ingångsfilter den andra ett kapacitativt. Var och en har 30 mA jordfel och utlöser var för sig JFB, men om de samtidigt kopplas in på samma matning tar de ut varandra.. :).

Vacker saga, som kanske kanske stämmer....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2020 08:16 #3 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Jordfel
Prova att vrida stickpropparna, har varit med om jordfel i ett våffeljärn som låg nära "ena sidan", så när stiftet i stickproppen låg mot nollan fungerade det men när stiftet kom mot fas så löste det. Kan ju även vara så att det är så lite i bägge maskinerna att bägge stickpropparna måste ligga "rätt". Bara en tanke för det är ju det enda som verkar ha ändrats tänker jag!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 mar 2020 10:50 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordfel
Så vi har en nyinstallerad ledning med dubbla fasledare. Vi kan inte utesluta något osannolikt fel på denna ledning då den inte provats med något annat än dessa två maskiner.

Lite mindre långsökt är EMC-filter som Claes är inne på. Det är saker som är svåra att få konkret grepp om så det är lätt att skylla på EMC-filter :) , detta i kombination med två långa fasledare med gemensam nolla och skyddsjord. Detta bör man kunna bekräfta eller utesluta genom att prova två långa skarvsladdar, men man behöver nog ha koll på att skyddsjorden inte är sammankopplad mellan de två maskinerna internt eller via skåpet på nåt vis.

Då JFBn löser direkt vid anslutning av apparat 2 bör man kunna utesluta startström, men man vet aldrig hur den kan påverkas av EMC-filter i den andra maskinen.

Med rätt instrument, och helst i labbmiljö, kan man ju mäta på strömmar och spänningar vid startförloppet (utan JFB) men det är ju lite svårare på plats. Nu har du visserligen en helt egen PSA som tillfälligt går att koppla förbi vid mätning...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 mar 2020 05:53 #5 av Manuel R
Svar från Manuel R i ämnet Jordfel
Testa med en förläggningsladd... för att ta ut spikar ifrån kompressor i kylskåpet, kanske det är den som får bägaren att rinna över.

Som jag skrev i ett annat inlägg, monterade ledbelysning i kontorslandskap 60×60 lampor. I ett av möteskontorerna hade de ett litet kylskåp. Och i den salen så blinkade lyset varje gång kylen körde igång. Med en förlängningsladd mellan uttag och kylskåp var det inte problem. Så vi drog en egen tillförsel till kylskåpet :) inga problem :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 apr 2020 05:50 #6 av Peter Blom
Svar från Peter Blom i ämnet Jordfel
hej
i 1-2 förgreningen kan man vända stickpropparna åt olika håll
provade du att vända endast en sidan .växla runt dom?
dock för att se om den löser ut i så fall.
läckströmstång är aldrig fel att ha med sig
även stickpropp/uttag testsladd .dvs förbundna med rk eller fk
både 1-fas o 3-fas cee o perilex
Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2020 15:11 #7 av Billan
Svar från Billan i ämnet Jordfel
vred och vände på den ena och den andra i olika kombinationer... PSA löste ut iaf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2020 08:00 #8 av Peter Blom
Svar från Peter Blom i ämnet Jordfel
psa:n löste inte ut med 1-2 sladden skrev du.
undrade om du provade att vrida om stickpropparna för att se om den löste ut då.
ute vid förgreningen alltså.

Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2020 10:22 #9 av Billan
Svar från Billan i ämnet Jordfel
PSA löser ut så fort man INTE använder ”1-2” förgreningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2020 11:36 #10 av Peter Blom
Svar från Peter Blom i ämnet Jordfel
jag förstår det
undrar bara om du provat att vrida om stickpropparna i förgreningen för att få psa:n att lösa ut.tanken var att du satt i stickpropparna "rätt".
vrider man om ena stickproppen i förgreningen kanske psa:n löser ut.
hoppas du förstår vad jag vill komma fram till.

Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2020 09:16 #11 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Jordfel
PE ä helt felfri i "1-2" förgreningen?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2020 17:38 #12 av Manuel R
Svar från Manuel R i ämnet Jordfel
Hur går det, någon lösning i siktet? Hahaha är nyfiken ...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2020 21:24 #13 av Billan
Svar från Billan i ämnet Jordfel
har inte varit där sen jag lämnade platsen sist, och inte fått nåt samtal om uteblivna kaffekoppar ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.077 sekunder

Senaste foruminlägg