Spänning till jord

23 mar 2018 18:59 #1 av Lars Nilsson
En bekant hade dragit en jordad skarvsladd till en diskmaskin från ett ojordat uttag och fick en stöt av maskinen.
När jag mätte diskmaskinens jord så var det ca 12-24 v. Provade ett annat ojordat uttag som gick från annan elcentral med samma resultat.

Provade även att koppla in kylskåpet på samma skarvsladd och fick då också 12-24 v till jord. Läste en annan tråd här och fick intrycket att detta kan hända utan att det är fel inkopplat någonstans i centralerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 19:52 #2 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Spänning till jord
Så kan du inte göra, du får dra fram kabel och sätta ett jordat uttag.
Följande användare sa tack: Lars Nilsson

23 mar 2018 19:58 - 23 mar 2018 19:59 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Spänning till jord
Din bekanta ska verkligen ordna med en korrekt installation, ty diskmaskinen står med största sannolikhet inte i en "isolerad miljö" och därför måste maskinen anslutas till ett jordat uttag.

Detta är superviktigt, jag har inte så väldigt mycket käpphästar utav regelmässig karaktär, men däremot är jag väldigt intresserad utav riktigt reell säkerhet. Och detta är en väldigt dålig grej, att din bekante ansluter sin DM till jordat uttag snabbt som tusan.
Se till att fixa detta pronto.

En ganska ofarlig orsak till att detta kan hända är att det troligen sitter ett nätfilter på strömmatningen till maskinen, dessa läcker typiskt någon enstaka mA (eller mindre) till jord, dvs maskinens hölje.
Det är inte akut livsfarligt i så fall, bara obehagligt.
Men samtidigt indikerar det ett mycket farligt inkopplingsfel, som måste åtgärdas.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Lars Nilsson

24 mar 2018 13:12 #4 av Lars Nilsson
Svar från Lars Nilsson i ämnet Spänning till jord
Det var en temporär lösning bara för en diskning. Maskinen sitter nu i jordat uttag och spänningen till jord är borta :klapp:

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg