Lämplighet i 2,5mm2 som stigarledning

28 dec 2017 16:48 #1 av Magnus
Hej.

Har räknat lite på en liten anläggning med bef. 2,5mm2 som jag vill göra om till stigarledning.
Grovt räknat så ligger anläggningen på rätt sida gränsen med 20A diazed som skydd, både som överlast och kortslutning.
Belastningsförmågan för 2,5mm2 förläggning C är till synes 22A och förimpedansen är under 300 mOhm, så båda villkoren är uppfyllda för 20A.
Belastningen på kabel blir max 16A, men det sitter idag bara 16 A mätarsäkring, blir inte så selektivt att sätta ytterliggare en 16A säkring, utöver den 16A gruppsäkring som kommer i nya centralen ( liten UC i friggan för vedkap o lyse )

Dock tar det emot ändå att lägga in den direkt på utg. plint i mätarskåpet.
Den som ev. säkrar upp anläggningen i framtiden ska dels räkna på det, och dels kontrollera alla utgående huvudledningar, men man vet ju aldrig.

Det är en ekkj som är förlagd i mark, inte långt ca 15 meter, men ändå tråkig att byta.

Ska man förlita sig på nästkommande kollega, om någonsin uppsäkring ens kommer att ske?

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2017 18:40 #2 av Electrum
Jag förstår ditt dilemma.

Men ärligt talat kan man ju inte ta ansvar för vad varenda annan idiot ställer till med. Det är ju trots allt den som säkrar upp som har ansvaret.
Och du gör inte något så jäkligt som att det först är grövre area och sen lite smått osynligt går ner.

Men visst, kutym är ju minst 6mm2 i dessa sammanhang, så en viss framtida risk bygger man in, skulle självklart vara bättre och snyggare att få dit en sådan ledning.


Men jag tycker att du använder denna 2,5'a och sätter upp en liten skylt, typ:

Till Central A1a
2,5 mm2
Max 16A

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2017 19:43 #3 av Magnus
Ja alltså helt optimalt är det inte, men att byta kabeln är inte heller helt optimalt ur kunds perspektiv just nu.
Och som sagt, man bygger ju inte in ett fel, dels syns ledarna klart och tydligt när man lyfter på locket över utgående huvudledning och dels blir det tydligt uppmärkt.

Normalt sett hade man bara dragit en ny 6mm2, men det är svårt att få med kunden på det tåget när kund vet att det är en 2,5mm2,det är 5 ledare och den får säkras 16A.

Och jag har som sagt räknat på det, det skulle funka även vid en uppsäkring, så länge man inte går över 20A.

Jag känner att jag har mitt på det torra nu faktiskt...!

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2018 08:20 #4 av Magnus
Hittade tillbaka hit till tråden, Så kan väl uppdatera med hur det blev.
Kund skulle lägga om en plattång så dom grävare ner en slang från mätarskåpet fram till friggan, sen ringde dom o sa "kom hit o dra den stora kabeln och säkra upp till 20A"
Så det löste sig "den naturliga vägen"

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder