Godkänt??

17 dec 2016 20:56 #1 av Tony
Godkänt?? skapades av Tony
Är denna installationen godkänd??

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 dec 2016 20:57 #2 av Tony
Svar från Tony i ämnet Godkänt??
Lyckades inte vända bilden tyvärr.. Armaturen är IP44..

17 dec 2016 22:59 #3 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Godkänt??
Badrumsskåpet ser ut att hamna i område 1 här som tillåter fast och permanent ansluten materiel som är "lämpliga" för område 1, vilket kan inkludera ljusarmaturer. Det får dock inte finnas något uttag i skåpet.

18 dec 2016 07:22 #4 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Godkänt??
Ställ hellre frågan "Kan det bli farligt på något sätt?"
Är svaret "ja" på den frågan får man hitta lösningar som tar bort eller minimerar faran till en acceptabel nivå.

Dock är ju elinstallationsreglerna en skrift som ska hjälpa oss så att det inte blir farligt, men man bör tänka på varför vissa regler finns, inte snöa in på exakta ordalydelser.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist

18 dec 2016 09:02 - 18 dec 2016 09:05 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Godkänt??
Läser man reglerna exakt som fan läser bibeln så är det som Bo S skrev, det är godkänt vid fast montage, IP44 och avsaknad av uttag.

Men det ser ju trots allt inte bra ut, och Christer Djerf har en bra poäng.

Jag skulle själv kunna godkänna det om det var typ enda alternativet och kunden verkligen ville ha det så även fast jag förklarat att det förvisso är godkänt även om lämpligheten kan diskuteras.
En JFB skulle jag vilja sätta som krav, är kanske inte krav om det är en gammal installation i grunden.

Varför inte byta till spegel eller skåp utan el och sätta en bra armatur över skåpet istället?

edit:
Om det var mitt eget badrum så tror jag att jag skulle föredragit en ren väggmonterad spegel och sen en armatur monterad över spegeln, centrerat, så den kom lite längre ifrån duschen. Typ en porslins-glob eller något liknande.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

18 dec 2016 09:55 #6 av Bo Siltberg
Armaturen ska som sagt vara lämplig för området - dels får man titta på vad tillverkaren säger och dels får man göra en egen bedömning.

18 dec 2016 16:47 - 18 dec 2016 16:49 #7 av Tony
Svar från Tony i ämnet Godkänt??
Tack för svar. Sätter massvis av dessa åt kund med många lägenheter, hundratal.
I sällsynta fall som dessa så är det väldigt tajt om plats. Inget uttag i skåpet och nya centraler
i samband med badrumsrenoveringarna.
Trodde område ett började sextio cm från duschmunstycket, och det är det inte i detta
fallet?? Eller räknas duschdraperi som skiljevägg??

18 dec 2016 19:11 #8 av Bo Siltberg
Du har faktiskt område 1 även direkt under duschen! Det sträcker sig 120 cm ut från duschhuvudet. Se bilderna i avsnitt 701 i reglerna. Ett duschdraperi räknas inte som en avskiljande vägg som skulle göra att det blir område 2 vid handfatet, men det gör hur som helst väldigt liten skillnad.

Per definition så har man fötterna i område 0 där man står vid handfatet, så jag tycker det är viktigt med någon form av karkant eller duschlist som förhindrar vatten på golvet framför handfatet. Man får ju räkna med att hårtorken kommer att användas där.

Sidan laddades på: 0.097 sekunder

Senaste foruminlägg