TN-C till TN-S i dosa?

12 aug 2011 22:25 #1 av Viktor
Fråga.. I en Y dosa kommer en TN-C matning som skarvas vidare till en annan central( båda kablarna EKKJ 3x2.5+2.5). Får man ta ut en TN-S matning till en central från denna Y-dosa? Eller är bör man att plocka ut TN-C matning?

Bakgrund: I min stuga kommer servisen flyttas från ena huset till det andra.
Från det gamla huset där servicen kom in matas 2 UC via (EKKJ3x2.5+2.5)
Nu kommer matningen går från ena huset till det gamla huset, och från det vidare till en 3jde byggnad.
För att underlätta omkopplingen i det gamla huset där servisen förut kom in tänkte jag dosa av dom "gamla" utgående matningarna i en Y-dosa och från Y-dosan en EKK som ink matning i "den gamla centralen"
Alltså utgående matning blir ink matning. Och för att slippa skarva i centralen vore det enklare med en Y-dosa på utsidan samt en ny kabel stump från den till centralen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2011 22:31 - 12 aug 2011 22:32 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Kort svar ja, även om jag inte hänger med i svängarna mellan alla dina hus, bara plinten i dosan tillåter ledarantalet.
Hur kan det förresten vara TN-C idag med 2.5 mm2 PEN?

12 aug 2011 23:01 #3 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Ja en bild hade varit mycket bättre på att förklara detta B)
Detta är gjort i början av 80-talet så... då var väll det OK med 2.5 mm2 PEN.

13 aug 2011 14:55 #4 av Bo Siltberg
Har svårt att tro att det skulle vara så låga krav på PEN då.

13 aug 2011 15:12 #5 av Ronnie Lidström
Fanns det några minimikrav på en PEN-ledares diameter förr?

Jag har också sett 2,5mm² PEN flera gånger. Både till centraler, motorvärmarstolpar samt belysningsstolpar.

Huruvida man får övergå från TN-C till TN-S i en kopplingsdosa eller om det måste ske i en elcentral vet jag inte. Borde ju inte bli någon försämring av säkerheten kan man tycka.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

13 aug 2011 15:27 #6 av Bo Siltberg
Ledararean på PEN förr i tiden ska jag låta vara osagt, men övergång från TN-C till TN-S får man göra i en kopplingsdosa.

13 aug 2011 18:19 #7 av Patrik Hedlund
Ja, även jag har stött på 2.5 mm2 PEN till en central i ett häststall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

13 aug 2011 19:33 #8 av David olsson
Svar från David olsson i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Jag som håller på väldigt mycket i sommarstugor springer på 2.5mm2 PEN rätt som det är...

Sjöhaga EL AB

13 aug 2011 19:48 #9 av Bo Siltberg
Intressant, jag trodde det fanns en minimiarea på PEN även förr i världen (större än 2.5 mm2)

13 aug 2011 21:46 #10 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Jag vet inte vad som gällde förr, men även jag har stött på många 2,5 PEN...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

14 aug 2011 07:49 #11 av Patrik Hedlund
Ja, om alla vi yrkesmän här har sprungit på 2.5 mm2 PEN så måste det ju betyda att det var tillåtet förut. Att det skulle vara förbjudet, men att ett flertal elektriker gjorde fel i alla fall känns mer långsökt. Som jag har uppfattat det så respekterade man föreskrifter även på 70- och 80-talet.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

15 aug 2011 06:09 #12 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Vi får väl hoppas att det inte bara var på sjuttio- och åttiotalet som man respekterade föreskrifter utan att vi även i dag gör det.

Enligt äldre föreskrifter skulle en PEN-ledare ha samma area som fasledaren. Om fasledaren var grövre än 16 kvmm fick PEN-ledarens area reduceras men fick då inte vara mindre än 50% av fasledarens area. Undantag gjordes för FKKJ 35+16 som inte riktigt uppnådde kravet på min 50%. Om fasledaren var 2,5 kvmm så fick alltså PEN-ledaren vara 2,5 kvmm.

Från och med 1 maj 1996 införs kravet på minimiarea. Min 10 kvmm Cu eller 16 Al.

Före 1985 omnämns inte PEN-ledare i våra föreskrifter. Denna ledare benämndes då helt enkelt NOLLEDARE. Även lokalt användes ordet huvudnolledare.

Före 1990 fans inga egentliga krav på färgmärkning av PEN-ledaren förutom att den inte fick vara märkt grön+gul. Den fick nog heller inte utföras med röd märkning. I och med att den hade kallats huvudnolledare valde branschen att märka den med blå färg. 1 juli 1990 infördes krav på att den skulle märkas grön+gul med tillägg av blå märkning i ändarna.

Hur ska man då förfara om man vill skarva en PEN-ledare som har klenare area än vad som i dag tillåts? Detta är inte direkt reglerat i föreskrifterna. Principen är att om man utökar en anläggningen ska man följa dagens bestämmelser. Men är det verkligen en utökning om man vill flytta en central några få meter? Om man inte gör någon väsentlig förändring av installationen så är min bedömning att man bör kunna lägga till en kortare sträcka med samma area som befintlig ledare, så länge kravet på automatisk frånkoppling är uppfyllt. Det är dock alltid elinstallatören som svarar för att den utförda installationen ger en betryggande säkerhet.

Mats Jonsson
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, David olsson, Per Wendt, Dan

15 aug 2011 06:29 #13 av Bo Siltberg
Tack för den förklaringen.
Har det alltså aldrig funnits ett krav på 6 mm2?

15 aug 2011 18:42 #14 av Viktor
Svar från Viktor i ämnet TN-C till TN-S i dosa?
Härligt, bra svar. :tummeupp:

En följd fråga då. Mellan Fasadmätarskåpet och första centralen blir det N1vx 5G6.
Eftersom jag måste köra med TN-C så parallellkopplas BLÅ%G/G i kabel ändorna.
Men hur brukar ni märka upp det?
Jag tänkte ta och tejpa ihop BLÅ&G/G med PEN tejp i båda ändorna.

15 aug 2011 19:10 #15 av Patrik Hedlund

Viktor skrev: Härligt, bra svar. :tummeupp:

En följd fråga då. Mellan Fasadmätarskåpet och första centralen blir det N1vx 5G6.
Eftersom jag måste köra med TN-C så parallellkopplas BLÅ%G/G i kabel ändorna.
Men hur brukar ni märka upp det?
Jag tänkte ta och tejpa ihop BLÅ&G/G med PEN tejp i båda ändorna.

Om du kör N1XV 5G6, varför är du då tvungen att köra med TN-C till centralen?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

15 aug 2011 19:16 #16 av Bo Siltberg
Gränsfall. Det spontana svaret är nej då PEN skall vara grön/gul utefter hela dess längd. Elsäkerhetsverket har en gång svarat så här, där dom jakar men samtidigt antyder att PEN ska vara grön/gul.

Avgörande är att det inte kan misstolkas.

Fråga: Är det tillåtet att parallellkoppla den koncentriska ledaren (skärmen) och en isolerad ledare i en kabel typ EKKJ med ledararean 6 mm2 för att använda dessa som PEN-ledare?

Svar: Ja, utförandet uppfyller kraven i ELSÄK-FS 1999:5, 546.2.1 där det anges att PEN-ledarens area skall uppgå till minst 10 mm2. En förutsättning för att montaget skall uppfylla föreskriften är att ändamålsenlig anslutningsklämma används. Kombinationen utgör tillsammans en PEN-ledare, som skall vara märkt grön/gult med ljusblå tilläggsmärkning.

15 aug 2011 20:08 #17 av Ronnie Lidström
Jag minns att jag vid ett tillfälle bytte huvudledning till en central. Jag bytte då till 5G6. Fast eftersom denna central i sin tur matade en annan central med 3x6/6, och att denna ledning var "omöjlig" att byta, tejpade jag ihop gulgrön och blå i båda ändarna med "PEN-tejp" och körde som TN-C hela vägen.

Anledningen varför vi drog 5-ledare istället för 4-ledare var för att denna kabel var ganska jobbig och byta, och vi ville ha det lite mer framtidssäkert. (Den "omöjliga" kabeln blir väl möjlig att byta nångång i framtiden)

Säger verkligen reglerna att PEN ska vara gulgrön efter hela sin längd? Används ju rätt mycket EKKJ/FKKJ med manteln som PEN fortfarande.

Är det inte bara nolla som måste vara blå under hela sin längd enligt nya standarden?

Fil bilaga:

15 aug 2011 20:25 - 15 aug 2011 20:26 #18 av Bo Siltberg
Jo jag sett att det förekommer...

Neutral-, skydds- och PEN-ledare har samma krav på sig så vitt jag kan se i reglerna.

För att vara noga, isolerad PEN-ledare ska vara gul/grön utefter hela dess längd med blå tilläggsmärkning (514.3.2).

Det finns undantag för koncentriska ledare och, som sagt, oisolerade ledare.

15 aug 2011 20:39 - 15 aug 2011 20:48 #19 av Ronnie Lidström
Så då är det mer rätt att isolera blå ledare, lägga den åt sidan, och använda bara den gulgröna (med blå tillägsmärkning) som PEN-ledare?

edit: kom just på att då måste jag ju ha grövre kabel så att PEN blir minst 10mm² :smack:

Fil bilaga:

15 aug 2011 21:47 #20 av Friedrich Lossien

Mats Jonsson skrev: Enligt äldre föreskrifter skulle en PEN-ledare ha samma area som fasledaren. Om fasledaren var grövre än 16 kvmm fick PEN-ledarens area reduceras men fick då inte vara mindre än 50% av fasledarens area. Undantag gjordes för FKKJ 35+16 som inte riktigt uppnådde kravet på min 50%. Om fasledaren var 2,5 kvmm så fick alltså PEN-ledaren vara 2,5 kvmm.

Detta var exakt vad jag fick lära mig i skolan, och det var 2002. Rätt sjukt när man tänker på det..
Fast man blev ju snabbt upplyst om kravet på 10mm² när man började jobba som tur var.

Om jag inte missminner mig så har jag sett röd PEN-ledare, sen om det var tillåtet eller inte låter jag vara osagt.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg