Trappkoppling trappomkopplare(trådlös) + en dimmer HJÄLP

20 feb 2016 23:07 #1 av Strezz
Tjena,




Håller på hos en polare och inreder hans vind. Då är det så att vi har tänk ha en dimmer på övre plan när man kommit upp på vinden. Innan trappan vill man kunna tända belysningen med en vanlig enpolig brytare bara, där uppe ska man kunna dimra belysningen.


Är det någon som vet om det finns någon trådlös historia man kan ha nere vid trappan eftersom det är väldigt svårt att få igenom en kabel/slang dit för en brytare. Jag har läst om att nexa har lite sådant men vet inte om det funkar ihop som trappkoppling med en dimmer? Någon som har något annat förslag kanske?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 07:01 - 13 jun 2016 16:32 #2 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 07:19 #3 av Electrum
Ni kan också använda Eltako's prylar.
Kostar mer, men sändarna är batterilösa, trevligt att aldrig behöva leta efter omöjliga knappcellsbatterier och byta.

Och själv har jag lite dålig erfarenhet av Nexa, strul och sånt som gjort att jag har varit tvungen att åka till kunden 3 ggr, då har hela jobbet blivit förlustjobb i slutänden.

Eltako har ett startset i blisterpack:
www.eltako.com/uploads/media/Blisterf%C3...packning_Sverige.pdf

Mer info om puckarna hittas i denna pdf, sid 45 och 47
www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/br...stem_se_internet.pdf

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 15:08 - 13 jun 2016 16:32 #4 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 15:23 #5 av Electrum
Ja jag menade inte att knappcellen är svår att få tag på, men om batteriet lägger av kvällen innan julafton så är man kanske inte så sugen på att börja köra till lite mer specialaffärer. Ett R6 eller AAA batteri finns ju alltid på närmaste ICA eller bensinmack.


Men jag håller med om att NEXA är utmärkt för hobbyisten.
Men själv avstår jag yrkesmässigt, för om det krånglar och jag måste åka och byta enheter så försvinner all förtjänst för det jobbet.
Jag sätter gärna upp NEXA-prylar åt kunder som köpt det själv, och är medvetna om att ev krångel för dom själva åka och byta på sin garanti.

Men gör jag hela inköpet så väljer jag Eltako. Jag har även satt upp schneiders trådlösa någon gång, men vill minnas att det var grisigt dyrt.

Eltako har, ta i trä, inte krånglat något för mig än.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 feb 2016 15:29 #6 av Electrum
Men det var trevligt att få höra att batterierna klarar sig länge i en NEXA-sändare. >4 år är inte fy skam. :)


Och vad gäller KNX, så skjuter det väl rejält över målet om man bara ska ha en trådlös tryckknapp som styr en enda funktion?


För mig brukar det komma en sådan här grej när kunden/snickarna helt glömt bort att "det borde ha varit ett rör där!", eller det är väldigt krångligt att komma fram med kabel (en gång skulle jag annars ha behövt gå genom 90cm naturstensvägg i en gammal f.d. ladugård, då blev alternativet Eltako mycket attraktivt).
Eller så har jag även någon kört på detta om matningen till lampan ligger på en annan grupp än där strömbrytaren ska/kan placeras.

Dvs, en enda funktion som söks = KNX antagligen lite overkill.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg