Har ett konstigt fel på en köksfläkt, det är en alliance med styrning upp till en takmonterat fläkt. Fläkten låg på samma grupp som en diskmaskin och då kunde fläktkåpan stänga av sig när diskmaskinen gick. Gjorde om så att fläkten gick på en annan grupp, tänkte att det blev en "dipp" på förra gruppen. Nu går den på samma grupp som en micro, tydligen blir det samma fenomen nu fast med mikron. Är transformatorn i kåpan känslig för övrig last på gruppen ??
Ska man lägga fläkten på en egen grupp? Kan tillägga att jag inte har gjort någon större kraftansträngning på att mäta upp allt.
Tips mottages.
(Har även kollat kopplingar efter glapp osv utan resultat. )
Om fläktstyrningen är så känslig för dippar eller korta avbrott i matningen, så är det högst tveksamt om den verkligen uppfyller immunitetskraven för CE-märkning. Tillverkaren kanske har chansat och CE-märkt med stöd av en självdeklaration utan att göra formella prov, eller också är det något direkt fel (t ex en dålig elektrolytkondensator) i just det här exemplaret.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Kanske inte mycket till hjälp men tänk på att fläkten kan dra en del. Vissa (alla?) takfläktar har även ett värmeelement som kickar igång om det är kallt ute.
Richard: ja, styrningen ser ut så. (Ska kolla mer noggrant imorgon )
Men gruppen är säkrad 10a. Mikro är väl runt 1000w bara... känns udda. Ska mäta över fläkten samtidigt som jag belastar gruppen för att se om det dippar mer än 10%
Jag brukar rekomendera, att kolla pass kontakterna i huvudcentralen, vid ett sådant här problem. Det tar inte lång tid. Jag håller dock med Torbjörn. Det är något som inte stämmer.
Även om den aktiva effektförbrukningen hos en mikro kanske inte är mycket över 1000 W så har de ofta både dålig effektfaktor och sprider mycket övertoner på nätet. En mikro som är byggd på "traditionellt" sätt med högspänningstransformator kopplad direkt till elnätet och en halvvågs spänningsdubblare efter den, drar egentligen aktiv effekt bara under ena halvperioden. Dessutom kan en mikro dra mycket stora stötströmmar vid tillslag, jag hade en gång i tiden ett exemplar som fick en 10 A dvärgbrytare med C-karaktäristik att lösa ut någon enstaka gång (kanske ett tillslag av 50 eller 100).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.