En kund vill byta service kabel i samband med renovering av huset. Nätägare vill koppla den nya kabeln antingen i kopplingsdosa eller skåp men bara på utsidan (nuvarande kabel kommer in i huset). Kunden föredrar kopplingsdosa då undrar jag om det finns krav på monteringshöjden samt på var ska man ha huvudsäkringar i detta fall.
Menar du att du ska montera serviskabeln vidare från dosan då? Låter väldigt märkligt.
Kravet brukar vara att mätarskåpet ska flyttas ut om förändring görs.
Det som är konstigt är att jag ser inga huvudsäkringar!? Det måste kompletteras med såklart. Jag måste ringa till nätleverantör och kolla men det som villaägare säger är att kopplingsdosa ska på väggen och sen kabel in i huset.
elutanfel skrev: En kund vill byta service kabel i samband med renovering av huset. Nätägare vill koppla den nya kabeln antingen i kopplingsdosa eller skåp men bara på utsidan (nuvarande kabel kommer in i huset). Kunden föredrar kopplingsdosa då undrar jag om det finns krav på monteringshöjden samt på var ska man ha huvudsäkringar i detta fall.
En kund vill byta .... osv...
Har byggahus hälsat på
Konstruktiv dialog är bra, men nätägaren ska inte kunna ställa andra krav än att man följer tillämplig anvisning. I detta fall blir det främst aktuellt med SS 437 01 02, 430 01 01 och 430 01 10. I dessa står det dock att mätare inte ska placeras inom bostad. Och skäl till detta finns, därav nätbolagens generella ovilja att ha placering av debiteringsmätare inom bostad.
Men man kan dock höra av sig för att få lite hjälp med vad som gäller.
Det händer dock att man får olika bedömningar beroende av vilken nätägare man talar med.