Laddning för elbilar

01 dec 2015 20:56 #1 av Lars Blomkvist
Hej
Vad tror ni angående elbilar och laddning.
Har monterat en del laddstationer för elbilar och ju mer man läser om detta kommer frågan upp, hur ska folk kunna ladda ca 600 000 bilar om några år? Alla bor ju inte i villa och kan ladda på jobbet?
Finns nybyggda områden med 1 parkeringsplats per 3 familjer. Samt alla äldre områden och innerstaden. Ska detta funka måste det vara lätt att ladda.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2015 21:15 #2 av Stefan Ericson
Lars, generellt tror jag inte på att köra bilar på batterier. En Koenigsegg tror jag har 9 kWh i batteriet. En Tessla har nog 28kWh. Med 50% verkningsgrad går det åt 56kWh. Även med 3fas och16 Ampère tar det tid. Jag tror att det krävs skenor och driva bilen utan batterierna. Tror mest på Koeningsegg Regera. Ca 30km på batteri och sedan bränlemotor drift. El och hybridbilar passar bäst i stads trafik och mycke trafik där skulle räcka med 30km. Batterierna gör bilen tyngre och dyrare. Och det Tessla gör, att köra värmen på batterier är ett stolle projekt.

01 dec 2015 22:11 - 01 dec 2015 22:12 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddning för elbilar
Av enormt många olika skäl så kommer det absolut inte bli någon elbilsexplosion i nära framtid.

Dels har vi inte elektrisk infrastruktur för detta, som du var inne lite på i första inlägget.
Väldigt många kommer få kalla handen av elnätsägaren att säkra mer än 25A.
Redan om alla i ett område går till 25A så blir nog väldigt många transformatorkiosker och distributionsnät överbelastade.

Jag kan nog tänka mig att elnätsägarna redan nu funderar på detta, och kommer vara sugna på att neka större uppsäkringar sådär rent generellt, för att kanske slippa uppgradera infrastrukturen om några år när alltfler vill ha 20A, 25A och ännu mer.

Sen har vi inte el så det räcker, om andelen elbilar ökar märkbart så stiger elpriset då det alltmer tid under året kommer produceras el med den dyraste metoden. Och när elen blir dyrare än bensin så avstannar elbilsförsäljningen tvärt.
Om den inte redan innan har skattats bort av makthavarna, alt dött av indragna subventioner.

Sen har vi elbilens tekniska tillkortakommanden, som Stefan var inne på.

Jag tror på möjligheten till att folk kan ha elbilar för sin stadsnära transporter, till och från jobbet en mil bort, och handla lite osv. Mer än det räcker inte dagens teknik, och inte heller det vi rimligtvis kan bedöma som tekniskt möjligt inom överblickbar framtid.
Så rena stadsbilar, kanske smart som andrabil för hushåll med två bilar.

Laddhybrider kan dock vara en lösning.
En ren elbil de flesta av årets dagar, men vid enstaka långresor så knattrar en liten bränslemotor och driver en generator, som sen driver elbilen på långresan.

Visst kan det finnas stora genombrott längre fram, men det är nog än så länge lite bortanför horisonten.
Men det finns ju både projekt och drömmar, och utveckling ... Så nog lär vi få se förändringar inom transportsektorn, men jag gissar ett det kommer se ut ungefär som nu i bortåt tio år till åtminstone.

En mycket långsam ökning av olika miljöbilar, traditionella bilar kommer fila bort några hundradelar av bränsleförbrukning, folk kanske köper generellt mindre och snålare bilar, ev blir kollektivtrafiken bättre, om den politiska viljan finns osv.
Men ingen revolution på många år till, är min gissning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

02 dec 2015 18:15 #4 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Laddning för elbilar
Hm,
som 1:e förare av en tjänstebil med ren eldrift (en 2012 Renault Kangoo ZE kortchassi skåp) så måste jag säga att den är näst intill oslagbar som servicebil inom, säg ett par kvadratmil... Den laddas av en 16A enfas-matning via sitt laddboxuttag, eller via ett vanligt Schuco-jack på vilken vägg/stolpe som helst... Påstådd räckvidd är sådär 100km och jag har aldrig kört tomt i tanken under en arbetsdag, aldrig någonsin.

Och!
Den är tyst, den toppar 130+, den accelererar som vilka andra normala bilar som helst, den 'tankas' medan jag sover, den har dragkrok, (den kan ha fast takräcke/takbox - saknas på min), den lastar allt vad en servicetekniker behöver i skåpsinredningen etc etc. Drömbil för närservice! Jag rekommenderar den starkt - till den sorts lokala transporter som den är byggd för! Att göra samma sak över halva Mälardalen är den inte lämplig till. Och laddningsström finns det gott om, så länge miljömupparna inte stänger/skattar ihjäl våra baskraftverk, för på natten är det normalt en form av elöverskott när vi inte vill korttidsreglera med kärnkraftverken. Det mår dom inget bra av att tvingas till... Så jag tycker inte ni ska avskriva eldrift för caretor som bara snurrar i närområdet!

Kul bisak:
Just 'min' bil har också fått en 'lagom' dieseltank inmonterad (~220 liter) förutom den lilla ordinarie 12L-tanken till coupévärmaren. Och den dieseltanken har en eldriven tankningsutrustning som gör att jag både kan tanka från tanken till div. reservelverk och sånt som vi har - och jag kan suga in diesel i tanken [utan yttre kraft/hjälp] från såväl fat som cisterner. :klapp: Alltihop en del i efterdyningarna av stresstesterna efter Fukushima. I ett nätlöst scenario så finns det ju ingen ström till bränslestationernas pumpar - vilket min lilla söta "El-Monstret" alltså löser/kringgår... :tummeupp: Så den är sannolikt Sveriges minsta och avgasfriaste tankbil - och med den ev. planerade släpvagnen med ytterligare en tank, så blir den ännu mer lik en riktig 'vuxen' tankbil... :woohoo:
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Torbjörn Forsman, Stefan Ericson

02 dec 2015 18:43 - 02 dec 2015 18:47 #5 av Stefan Ericson
Jag har inget imot elbilar. Jag har själv ansett att jag skulle vara en av de första som skaffar en.
Odd, jag skulle föredra en pellets brännare som värmare.

02 dec 2015 21:37 #6 av Torbjörn Forsman
Förmodligen är väl den enklaste och driftsäkraste lösningen på värmarproblemet att använda samma slags dieselvärmare + vattenburet värmepaket som Renault också använder i sina förbränningsmotordrivna modeller.
Renaults gamla 90-tals-elbilar Clio och Express hade ju en Volvo Flygmotor (sedermera Ardic) -värmare som eldades med bensin.

Pellets har ju nackdelarna att förrådet tar mycket plats, fuktkänsligt, det finns väl inga färdiga konstruktioner av pelletspannor som är beprövade i fordonsmiljö, pellets säljs inte i alla länder där elbilarna ska säljas och i de länder där pellets går att få tag på är den av högst olika kvalitet, det finns inga internationella standarder.
Det är stora skillnader redan mellan finsk och svensk pellets, en brännare som fungerar utmärkt på ena sidan Bottenviken kan vara helt hopplös på andra sidan.

Däremot borde man kunna kräva av en modern dieselvärmare att den fungerar bra även på olika slags biodiesel (RME m fl). Så är tydligen inte fallet med värmarna i Volvos hybridbussar, så därför körs Sundsvalls stadsbussar på biodiesel på sommaren men fossildiesel på vintern.

För att återgå till trådens ämne, nämligen elbilsladdning, så känner jag igen Kangoo ZE 's ladduttag från 90-talsbilarna.
En specialhandske i bilen och i andra änden antingen vanlig schukostickpropp eller 16 A 3-poligt CEE-don. Genom att flytta en bygling i bilens säkringsdosa kan man välja om ombordladdaren ska dra 10 A eller 16 A från elnätet. Jag hade gärna sett att man hade kunnat ställa ner den till 6 A, för att kunna ladda från klent avsäkrade motorvärmarstolpar.
Dessutom finns (dock inte på de äldsta Express) traktionsbatteriets spänning framdragen till två pinnar i specialhandsken så att man kan snabbladda med en extern laddare, som matas med trefas 400 V 16 A. De externa laddarna är dock mycket sällsynta, det lär inte ha sålts mer än några enstaka exemplar av dem i Sverige.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

02 dec 2015 21:48 #7 av Stefan Ericson
Torbjörn, jag håller med dig. Det finns ingen pelletsbrännare för båt eller bil. Det borde tas fram.

03 dec 2015 08:18 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Laddning för elbilar
Man skulle fått tag i en sån här som servicebil

en.m.wikipedia.org/wiki/Elcat

Projektledare el, styr och automation

03 dec 2015 10:25 #9 av Örjan Borgström
Elbilar har en enorm utvecklingspotential och innebär dessutom en positiv stor utmaning för vår branch. Att jämföra med Tesla och Königsegg är inte relevant för den bredare massan, jag tror vi snart har "vanliga familjebilar" på marknaden med en dräglig räckvidd kanske 400-500 km.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

03 dec 2015 11:43 #10 av Stefan Ericson
Örjan, det är förvånansvärt liten skillnad, mellan en elbil från början av 1900 talet och nu. Problemet, el till mororn. Det är det ända som jag ser som problem, med en elbil.
Det är därför jag tror att det måste till ett skensystem, som kan leverera ström. Då går det köra hur långt som helst och hur fort som helst. Det kombinerat med en generator och förbränningsmotor, tror jag mer på än stora batterier. Ubåtar och truckar har länge gått på batterier, men dom lider inte av övervikt.
Om man kör elbilen på batteri, så ökar energiförbrukningen till det dubbla som jag ser det.
Det jag tror mest på är en bil utan mekaniskväxellåda, direktdrivna elmotorer på bakaxeln och batterier för ca 30 km. Det här har Christian redan konstruerat. Det jag vill ha en strömkollektor i baken på bilen som fäls ut åt sida. Då tror jag folk skulle köpa hybrid bilar.
Problemet, hag har 11kW in i kåken och 145kW i bilen.
Följande användare sa tack: Electrum

03 dec 2015 16:49 - 03 dec 2015 19:00 #11 av Odd Hedberg
Rikard,
Renault Kangoo ZE finns att köpa, och som jag sade: "den lastar allt vad en servicetekniker behöver i skåpsinredningen". Finns även som långchassi, med baksäte om man vill ha sånt bjäfs... Vitsen med Renault EL är att batteriet leasar man - så dom står risken med batterier som åldras för snabbt - även när bilen i sig är köpt.

PS
Och långchassit har skjutdörr på bägge sidorna (kortchassit bara på högersidan)...

03 dec 2015 18:57 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Laddning för elbilar

Rikard Ågren skrev: Man skulle fått tag i en sån här som servicebil

en.m.wikipedia.org/wiki/Elcat

Ser lite muppigt ut.

Så åtminstone därför skulle jag väldigt gärna ha en ! B)

Har den dessutom skjutdörr på bägge sidorna skulle jag se den som en fullträff som arbetsbil för mig.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

04 dec 2015 05:43 #13 av Torbjörn Forsman
Håll ett öga på Blocket, det händer då och då att en Elcat kommer ut till salu där. Men de flesta lär vara ganska risiga idag.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

05 dec 2015 19:20 - 13 jun 2016 16:44 #14 av Borttagen användare

06 dec 2015 12:09 - 06 dec 2015 15:00 #15 av Odd Hedberg

Andreas Öhr skrev: ... Men ingen kunde svara på var elen kommer ifrån till att ladda bilarna.

Från baskraftverken* naturligtvis - eftersom vi laddar på natten (när föraren och landet i övrigt sover), då solen inte lyser och dagens sjöbris etc har mojnat...

... Bilrepresentanterna tyckte jag var bakåtsträvare och att en elbil i framtiden inte tar mer el än en kupévärmare.

Nej, det stämmer väl rent effektmässigt så länge vi talar om en REJÄL kupévärmare på sådär 2-3kW. Och så länge vi INTE talar om "snabbladdning"...

... Om vi räknar lågt och säger att 50% av bilparken byts ut så rör det sig om ca 2 miljoner personbilar.

Oj, oj oj - DIT är det mycket långt. Många decennier. Inte ens Norge, som har subventionerat sina första 50000 elbilar MYCKET kraftigt, har ens en liten bråkdel av fordonsparken eldriven...

... Och när man ändå ansluter en kabel så kör man garanterat en kupévärmare SAMTIDIGT.

Nej, det gör man inte, "komfortvärme" är inbyggd via den ordinarie laddningen (åtminstone i min Kangoo ZE) iom att man anger när man vill ha bilen varm - precis som i vilket motorvärmaruttag som helst. Då är kupén varm när du kommer dit (och återigen kall om du kommer dit senare! :ohmy: ).

... Det var en nyfiken ärlig fråga. 2 miljoner gånger 2000-4000 watt extra per natt? Högst relevant fråga. .

Nej, nu tänker du lite fel: 2-4kW extra per laddningstillfälle / per laddningstid. Och går vi efter siffrorna för min Kangoo ZE (som jag angivit nedan) så lägger man in ungefär 7,5 timmar ggr maxvärdet 3kW för ett TOTALTOMT batteri - men som jag konstaterade tidigare så har jag ALDRIG varit så lågt efter en arbetsdag. Det normala är att jag pluggar in med ca ½ tank - och då talar vi alltså om en laddningstid på sådär drygt 3 timmar. Med dina utopiska 2000000elbilar ggr 3,5h laddtid ggr 3kW laddeffekt så får vi en laddad energi på 21000 MWh, eller ungefär 70% av vad bara Forsmark 3 producerar under ett dygn... Inte särskilt dramatiskt - så länge politikerna inte tvingar oss att lägga ner fler av våra baskraftverk*...
/Odd

*Baskraft i Sverige är vattenkraft och kärnkraft, och av dessa så är vattenkraften lättreglerad (inom sina flödesgränser i vattendomen) och kärnkraften trögreglerad (då det tar många timmar att reglera tillbaks till fulleffekt efter en nedreglering, på grund av sånt där som xenonförgiftning av härden (och ökade härdskaderisker inte att förglömma!) - så när en reaktor väl är i fulleffektsdrift så vill man helst hålla den där 24/7/365.)

Så min Kangoo ZE är alltså i princip kärnkraftsdriven, men jag har ännu inte hittat "the flux-capacitor" - vilket gör att jag snällt får stanna kvar här i nutiden... ;)

Kangoo ZE DRIFTSBATTERI:
Batterityp Litiumjon
Batterivikt (kg) 260
Kapacitet (kWh) 22

Typ av uttag för standardladdning J1 772 på bilen / typ 2 eller 3 på stift

LADDNINGSSÄTT
Standardladdningssätt - via s.k. Wall-Box 16A enfas
Tillfälligt laddningssätt - via Schuko vägguttag 220V 10A enfas

Full laddning: från 0-100% tar 6-9h
Delladdning från 20% till 80% tar cirka 4,5h
Ingen snabbladdning möjlig (ännu) ...

Effekt/Maximal förbrukad strömstyrka över 220 V-enfasnätet vid standardladdning 3kW/16A
Bilagor:
Följande användare sa tack: Lars Skoog

06 dec 2015 13:35 #16 av Stefan Ericson
Odd, kan du köpa en energimätare ca150kr på jula eller liknade och mäta hur måga kWh laddaren tar för att ladda batteriet?

06 dec 2015 14:07 - 06 dec 2015 14:07 #17 av Odd Hedberg
Visst, om jag laddar EL-Monstret med Schuko-sladden så kan jag både mäta energin och strömmen etc. Det kan jag göra nån gång när jag har den hemma, eller om jag parkerar den över natten vid gasturbinen...

Våra Wall-Box -laddare är fast monterade - och kablaget del av samma motorvärmarinstallation som alla andra motorvärmaruttag på parkeringen, så separatmätning går inte.

Vad är din fundering?

06 dec 2015 14:13 #18 av Stefan Ericson
Vad värmaren tar går nog att räkna ut mattematiskt. Det jag är intresserada av är laddningsveknigsgraden. Jag är själv osäker och kan inte teorierna på jon litium.
Antal kWh på laddaren/ mil

06 dec 2015 17:22 - 13 jun 2016 16:44 #19 av Borttagen användare

06 dec 2015 19:08 #20 av Stefan Ericson
Jag tycker alla har relevata synpunkter. Men jag vill att ni ska hålla sams och inte bli arga på varandra.
Om Sverige kan ladda elbilar från kärkraft, vatten och vind, så är det bättre än att importera olja från ISIS.
Om vi kan köra gasbilar på rötgas, naturgas, så är det bättre än olja från ISIS.
Om vi har fler alternativ är det bättre.

Sidan laddades på: 0.105 sekunder

Senaste foruminlägg