Problem med LED downlight

18 nov 2015 20:59 #1 av Martin Andersson
Har inte grejat så mycket med LED tidigare.
Lyckas inte få till det och inser att jag göra något fel alternativt har köpt fel grejer.

Jag har 4st Malmberg MD315
elbutik.se/product.html/malmbergs-md-315...3w?category_id=15204

Driver
Malmbergs LED Multidriver 1x30W
elbutik.se/product.html/led-multidriver-...mb?category_id=15204

Hur som helst, började med att downlightsen inte lyste efter inkoppling. Okej, kollade så att impuls fungerade till drivern (normalt bryten) och att nolla och fas fanns in.
Jag tog då en downlight och kopplade direkt in på utgången på drivern eftersom jag misstänkte att jag inte kopplad downlightsen i serie korrekt. När jag anslöt en downlight lyste den - ett tag! Sen dog den. Anslöt ytterligare en downlight och samma sak igen, lyste ett tag. Gick att stänga av, dimmra upp och ner men sen dog den.
Jag har kontrollerat att jag valt rätt strömstyrka ut på drivern, 350mA.

Har jag köpt fel saker? Klarar inte drivern endast en downlight utan måste det vara flera i serie? Får väl prova två i serie men det känns lite vanskligt eftersom de går sönder :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2015 22:12 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Problem med LED downlight
Har du satt dipswitcharna åt rätt håll, om du tänkt fel där så har du ställt in 600mA.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

18 nov 2015 22:23 #3 av Martin Andersson
Ja, är helt hundra på det.
Testade nu att seriekoppla två downlights, verkar fungera bra hittills... De har varit på några timmar så vad kan man dra för slutsats av detta? Drivern har problem med endast en downlight?
Får beställa två nya armaturer nu, surt.

18 nov 2015 22:37 #4 av Martin Andersson
Kom på att jag vid båda tillfällena då downlightsen gick sönder så kopplade jag in de när spänning ut var på..
Kanske något som skedde vid inkoppling. Men vad förstår jag inte, dålig anslutning vid kontaktögonblicket borde inte kunna påverka direkt.

Ska nog fråga malmbergs om detta.

18 nov 2015 22:38 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Problem med LED downlight
Det låter märkligt.
Drivern har utspänning mellan 6 och 60V i 350mA området enligt spec.

Det betyder att den ska klara en eller flera LED i effektområdet
(6 x .35) = 2,1W till 21W, vilket också antyds i specen.

Och sen har du malmbergs egen LED-drivdons-tabell att konsultera, som också tycker att 1 LED är OK.
(1-6 st, men 6 st är egentligen överspecat om man räknar på det, så jag undrar lite hur de resonerat där ;))

Här har du tabellen
www.malmbergs.com/docs/pdf/Table_drivers_SE.pdf

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

18 nov 2015 22:55 #6 av Martin Andersson
Ja, hittade den tabellen också. Det blir att fråga malmbergs om detta.

19 nov 2015 16:46 #7 av Alexander N

Martin Andersson skrev: Kom på att jag vid båda tillfällena då downlightsen gick sönder så kopplade jag in de när spänning ut var på...

Kan nog vara detta om dom bara lös en kort stund. Brukar stå på dom flesta LED-drivers att man ska vara noga men att slå av spänning innan in/bortkoppling av lasten. Osäker på hur dom fungerar men jag har alltid tror att om matningen till drivern är på men ingen slinga inkopplad ligger den på med högsta spänningen ut. Slänger du då på 1 armatur bara så blir det alldeless för mycket för den.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg