Skall först berätta att jag har inte allmän behörighet men har läst elinstallation samt jobbat ett år som elektriker, det är var dock några år sedan nu.
Var hos en bekant igår som klagade på sin utebelysning, säkringen går efter några minuter inkoppling.
Elen i det här huset är hemsk och det har varit många klåfingrar framme överallt. Jag mår dåligt bara man ser sakerna, hur som helst nu till det aktuella felet.
Utegruppen matas genom en stickpropp(!) som sitter i serie med en timer i serviceuttaget vid diazedcentralen. Jättefiffigt och proffsigt men nåväl det är inte detta som är problemet. När jag mäter i serviceuttaget, typ Schuko 16A så verkar allt ok, Brun-GG 230V, Blå-GG 0V, Blå-Brun 230V.
I uttaget sitter alltså en en bit gummikabel och stickpropp som matar en kopplingdosa en bit ovanför. Det är här det inte blir rätt.
I dosan har jag nämligen följande värden när stickproppen är i, Brun-Blå 230V, Blå-GG 230V(!) samt GG-Brun (0V!)
Vid tillfället hade jag inte tillgång till mina egna verktyg så det enda som fanns tillgängligt var en 50kr multimeter av modell livsfarlig så jag ville inte gräva så mycket djupare i det. Dock så kopplade jag bort gruppen och ska återkomma med riktiga grejer.
Jag kontinuitetsmätte även mellan GG i dosan mot chassit på Diazedcentralen och hade kontakt. Samt mätte mellan GG och Blå i dosan och hade oändligt. Minns inte om jag mätte mellan Brun-GG...
Ska följa upp kablarna som går ut från dosan nästa gång, en som går till en utomhusarmatur samt en som matar tre downligths i samma hus där centralen sitter. En kabel går även vidare ner i marken till en lyktstolpe.
Eftersom den del av anläggningen som felar är ansluten via stickpropp så ska du nog inte hänga upp dig på de värdena du fått eftersom det enbart innebär att du vänt på kontakten så brun blivit neutral och blå blivit fas. Det skulle nämligen stämma överens med de värden du mätte upp. Du borde även förvänta dig att ha kontakt mellan brun och G/G.
Men för övrigt så verkar det ju finnas en hel del felkällor, men det nu nämner har nog inte med detta att göra. Ett gott råd är att inte ha denna del av anläggningen inkopplad och sedan kontakta en installationsfirma för att isolationsmäta anläggningen. Är det tal om ett överslag eller dylikt så finns det nämligen stor risk för brand. Jag skulle även påstå att det krävs just en isolationsmätare för att snabbt komma fram till var felet är.
Ja just det, det förklarar de uppmätta värdena, rätt logiskt
Stickpropplösningen i sig kan väl inte orsaka några fel då man växlar FAS och NOLLA i en anläggning?
Så det måste röra sig om något överslag mellan jord och fas någonstans.. Jag vet att kabeln som går i marken är skarvad på mitten och detta är inte gjort med gelskarv utan misstänker att det är kanske en dyblöt kopplingsdosa som ligger i backen...
Ska kolla på det en gång till och hittar jag inte felet så får en elfirma kolla på det.
Du kan ju mäta strömmen direkt efter du slagit igång, om den inte redan från början är nära säkringens märkström så tvivlar jag på att det finns något fel i anläggningen. Skulle det utvecklas 2300W någonstans i några minuter borde det snabbt märkas.
Och det kan knappast heller vara en dålig kabelskarv, eller fukt eller något sådant som först inte kortsluter alls för att sen plötsligt blir en tokkortis som löser säkringen.
Det kan ju vara ett fel med ett övergångsmotstånd på kanske 10 - 15Ω, exempelvis i skarv eller dylikt. Skulle ju kunna förklara varför det dröjer en liten stund innan säkring går.
Och att mäta strömmen är väl en bra idé, men kanske inte för någon utan en bra erfarenhet eftersom det innebär att han antingen bryter kretsen för att koppla in instrumentet eller att doslock eller centralkapsling är av för att tångamperemäta. Oavsett så görs detta med spänning på och det är absolut inget som borde göras utan erfarenhet. Likaså att spänningsmäta i dosan som beskrevs i första inlägget. Och med tanke på att multimetern som användes beskrevs som budget så finns det nog ingen tångamperemeter tillgänglig. Tycker verkligen inte att det är en bra idé att gå på detta själv.
Återigen så tycker jag att du borde kontakta en firma som kan hjälpa dig. Stå gärna bredvid under tiden så du lär dig något, men ta inte på dig uppgiften själv.
Om du nu mäter och ser en hög ström varefter säkringen löser, vad gör du sen? Det kan inte finnas så många kopplingspunkter så jag skulle börja med att granska dessa. Det måste ju göras förr eller senare för att hitta felet. Det kan vara en kabel som ligger i kläm.
TS har enligt egen uppgift arbetat ett år som elektriker, under den tiden torde man lärt sig att mäta säkert, antar jag.
(Eller åtminstone fatta såpass mycket att man vet vad man inte ska ta sig till på egen hand)
Men ett fel som ger en felström så hög att den löser säkringen, men det tar flera minuter, alltså sug lite på den ...
Tänk efter en gång till, tänk ett felställe som utvecklar minst 2kW, tänk er en krallig varmluftspistol som går på full effekt i flera minuter i en kopplingsdosa eller i ett VP-rör.
Inse hur omöjligt detta är.
Antingen finns det redan en ansluten last som drar nästan säkringens märkström, eller så är det något som med tidsfördröjning plötsligt ger en stum kortslutning.
Jag har riktiga mätverktyg som jag vet hur man använder, en Fluke T5 och multimeter 87V så det blir inga problem att mäta strömmen.
Anledningen till att jag inte ville gå vidare med det här var just att jag inte hade mina verktyg med mig vid tillfället.
Ska se om jag hinner besöka honom i veckan igen. Ska koppla bort timern som ligger i serie och se om den kan vara felorsaken samt kontrollera alla kopplingsdosor.
Electrum skrev: TS har enligt egen uppgift arbetat ett år som elektriker, under den tiden torde man lärt sig att mäta säkert, antar jag.
(Eller åtminstone fatta såpass mycket att man vet vad man inte ska ta sig till på egen hand)
Jag har inte för avsikt att gå in i någon djup diskussion med dig i denna fråga, men kan väl bara påpeka att majoriteten av alla lärlingar arbetar på anläggningar innan driftsättning (nybyggen) oavsett vad deras lärlingsblanketter anger.
Generellt så är elfolk väldigt lösningsorienterade och gränser för när felsökning går över till AMS är många gånger väldigt suddig för montören själv varför man många gånger utsätter sig för helt onödiga risker. Efter ett års arbete så är det knappast rutin att utföra en riskanalys (om enbart i huvudet) inför varje arbete eftersom man normalt arbetar under andra mer erfarna montörer som svarar för detta.
Jag står fast vid vad jag påpekat. Råder Martin fortfarande att be anläggningsinnehavaren höra av sig till ett elinstallationsföretag.
Michell Andersson skrev: Generellt så är elfolk väldigt lösningsorienterade och gränser för när felsökning går över till AMS är många gånger väldigt suddig för montören själv varför man många gånger utsätter sig för helt onödiga risker...
Ja så har jag aldrig själv tänkt. Men visst har du rätt i att det ibland plötsligt blir AMS.
Jag har som sagt aldrig riktigt tänkt den tanken, men det är ju bara en brist hos mig.
Det var en skada på kabeln i marken som orsakade överslaget till jord. Såg det direkt på multimetern, behövde inte megga.
Så jag bytte kabeln och fixade skarven med en riktig gelskarv-dosa, plockade även bort stickproppslösningen och satte en dosa och brytare.
Bilagor:
Last edit: 09 okt 2015 17:13 by Martin Andersson. Orsak: Tillägg bild
Felställen är ofta inte riktigt rent ohmska motstånd, utan de kan vara betydligt högohmigare när man ohmmäter med en multimeter än vid driftspänning. I ett sånt här fall är det väl troligt att "isolationen" i felstället var en blandning av delvis förkolnad plast och kopparoxider, som fungerade som ett halvdant spänningsberoende motstånd (varistor).
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.