Valvläggning

03 okt 2015 05:53 #1 av Joel Ingolf
I tråden "Vad har ni gjort idag?" snackades det en del om att lägga valv och jag tänkte att en egen tråd kunde passa? Kan ju vara ett bra sätt att utbyta erfarenheter. Kanske går att bryta ut de inläggen och klistra in här istället?

Här kommer i alla fall några bilder från mitt jobb.

Slangar dragna.

Kopplat och klart. De tejpade trådarna är till eventuell handdukstork. Om kunden gör det valet är det bara att koppla in, om inte drar vi ur två och lämnar en dragtråd.

Locket på. Som jag nämnt tidigare borrar vi ett hål och använder vi putslock från ABB-dosor.

Förberett för komplettering. Detta gör vi direkt efter läggning innan vi kopplar.

Här blir det central.

Lite material. Vi kör så mycket fördraget vi kan. Till vissa saker måste vi använda tomslang, t.ex. fiber och stigare som är 5G10.

Detta var ett axplock från senaste arbetsveckan, fyll på med era erfarenheter, tips och trix!
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Daniel Norrström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2015 05:56 #2 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Valvläggning
Bilderna hamnade visst snett, går det att ändra?

03 okt 2015 06:50 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Valvläggning
Jag tror att du måste spara bilderna i rätt läge och sedan lägga upp dom

Blir det inte jobbigare att koppla ovanifrån (stå på knä)?

Projektledare el, styr och automation

03 okt 2015 07:15 #4 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Valvläggning
Ok, på min dator är dom på rätt håll. Konstigt.

Visst, knäna och ryggen tar ju lite mer stryk, men jag personligen tycker det känns bättre än att nacken och axlarna tar stryk som när man kopplar nerifrån. Pest eller kolera :).

Fördelarna är också att man får bättre överblick, att man snabbt kan se om någon slang saknas till exempel, och att man slipper krångla sig mellan stämp och annan bråte. Det går rätt snabbt att springa mellan dosorna/lägenheterna uppe på valvet istället.

Sen är det ju som så mycket annat, en vanesak och vad man föredrar...

03 okt 2015 08:14 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Valvläggning

Joel Ingolf skrev: Ok, på min dator är dom på rätt håll. Konstigt.

I jpeg-standarden finns det plats i metadata för riktningsinformation, men detta har historiskt sällan använts, men nu med telefoners och surfplattors intåg har det börjat användas.

Och då har vi nu en situation där vissa programvaror (forummjukvaror, bildvisare m.m) roterar enligt metadata och andra inte gör. Och resultatet blir just detta, bilderna blir olika vridna beroende på vad vi kollar med.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

04 okt 2015 16:46 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Valvläggning
jag fick använde schinders (Stavning) takdosor men öppningsbart lock. Skitbra om man bortser från att lockets snäppen är väldigt klena. Fick borra dit löss mellan stutsarna för att vara helt säker på att de satt kvar vid gjutning.
Fördelen med dessa är att alla stutsar är 16 och 20. bara bara lägger 16 slangen 2cm längre in i dosan. Nackdelen är även att dessa blir ganska höga så att få en i hand och dra ut en dragfjäder är nästan omöjligt. Dock väldigt bra med utrymme.

Vi kopplade alla våra 2200? dosor från ovansidan och det var skönt. Även när de regnade så var man relativ torr. Vi hade fyllt upp en racco låda med alla wago klämmor som senare bytes ut till hellerman då de är så mycket lättare att få in fk´n i.

Slang körde vi först pipelift. Nackdelen är att slangen är svårklippt och blir segare än sega kolor. riktigt hat. fk´´n i slangen gled nästan för lätt så att man ha skalat slangen lite och vikit till den för att sen klippa 30cm lägre bort är ett måste om man inte vill hämta fk´n i lägenheten under sedan. Jag tycker att deras avrullare är de bästa! tar sig förbi på valvet och man kan dra rakt från sidan och vindan rullar av kabeln. Nackdelen är att man måste göa av med hela rullen om man vill använda själva hållaren till en annan slang.

Sen bytte vi till PM flex. bra slang som inte strular och blir seg när man ska klippa av den. vi använder sekatör när vi klipper slangarna med kabel i.
jag hatar personligen deras avrullare och har säkert haft sönder 15st på ett halvår. Sämre skit får man leta efter. Dessa är verkligen inte gjorda för valvinstallation iaf.

Till tomrör, stigare och fiber så drog bi vp rör. 20-25 rekommenderas att man går upp både en och två storlekar på stigar rören om man ska dra i kabel. De gillar att nypa vid böjarna ganska bra. Men inget problem egentligen.

Vi najade allting med MAX najomater och det gäller att man har en var och att ställer man hyr av har några extra för man får verkligen åka och byta in de hela tiden då de strular. Köp av riktig tråd är ett måste. Skittråd går verkligen inte ihop. och köp inte dessa maskiner utan hyr istället!!!

Vid centraler så hade vi lättklossar och i lättväggar så hade vi röda "muffar" (namn??) som vi släppte ner slangarna i. I alla gjutna väggar så körde vi Vp rör. 20 eller 25 rör beroende om det skulle ner 16 eller 20 slang ner till dosan så slipper man krånglet med att använda massa muffar på valvet.
Dosor körde vi med Elkos röda. Jag har inget problem med dess egentligen. Men ibland vill inte ringen självjustera sig och att det inte finns 25? stutsar till dessa dosor? Vi körde med VP2 sedan som har ett bättre putslock och möjlighet till lite mer möjlighet av stutsarna tex 25.

Sen är det bara att gå ner och ringla upp alla rör man har släppt ner för att de inte ska vara i vägen vid stämp demmontering och när inneväggarna börjar komma på plats.

42
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Daniel Norrström, Claes Börjesson

Sidan laddades på: 0.375 sekunder

Senaste foruminlägg