Central - överkurs att göra såhär? - Spisvakt?

28 sep 2015 20:10 - 28 sep 2015 20:14 #1 av Martin
Tja.

Håller på med en sommarstuga och centralen hittar snart på plats.

Iaf det finns Uttagsgrupper och belysninggrupper.
Det blir en styrd grupp för belysnings som kan släckas via brytare. Plintar upp denna i centralen via/från ur.

Tänkte även då göra att det finns två grupper som det ligger el element på. Dessa tänkte jag plinta upp i centralen. Sätta över kontaktor och med manöver vred för din montage. Är detta vettigt? Smidigt eller bara stor överkurs att kunna stänga av värmen centralt ? Ska man ha kontrollampa?

Hur gör jag isf med evt partexmärkning? Säkringgrupperna ter sig ganska enkelt men om man då tex ska märka från vredet och via kontaktor till plint, Lika så med den styrda gruppen. Vad blir bäst?
Märka tex gruppens nummer eg 5. Sen börja ett löpnummer på 501 från brytaren till kontaktorn och sen börja på 502 till plint mm?


Sen en sido fråga om spisvakt. Är det krav på att ha någon form av spisvakt? Idag sitter det bara vanligt spisuttag framdraget. Finns fortfarande tid till att dra fram tex en manöver krets via kontaktor och ur om de skulle vara?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2015 20:31 #2 av Stefan Ericson
Martin, det jag är van med, är att man märker en potential. En kabel på ovansidan av plinten och undersidan, har samma nr som plinten. En ledare har samma märkning i båda ändarna. I sydostasien märker dom på det viset.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 07:04 - 29 sep 2015 07:11 #3 av Rikard Ågren
Man brukar väl märka alla interna trådar i en central med 0-nummer? 001, 002, 003 osv

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 07:19 #4 av Richard
Sommarstuga... köp en extern spisvakt om kund vill ha det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 07:33 #5 av Torbjörn Christensen
I en sommarstuga skulle det kunna vara ide att förbereda för sms styrning av värmen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 09:08 #6 av Stefan Ericson
Rikard, som jag tänker, så kommer L1,L2,L3 in på huvudbrytaren. Ut från den blir det L11,L12,L13 och ner till säkrings automater och kontaktorer. Om en kontaktor heter KM1 och ett motorskydd sitter monterat, så blir märkningen U1,V1,W1 från motorskyddet genom plint och hela vägen ut till motorn. Det underlättar vid felsökning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 13:34 #7 av Richard
Googla på lvi element. Dra med en extra styrtråd till nattsänknings funktionen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 15:46 #8 av Martin
Nu Tappar ni mig lite.

Men ang märkningen så blir det då att köra 1,2,3,4,5 osv för respektive grupp så att man vet vilka nollor och jordar som hör ihop. De interna trådarna till de plintar och evt kontaktor och brytare blir blir löpnummer 001,002,003 osv. Smidigt att snabbt ta sig en överblick. Den utgående gruppe på plinten märks med respektive gruppnummer och det blir bara löpnummer från de beröda grupperna till plint isf.

Ang spisvakten så går det ju smidigt att köra med en extern spisvakt om man så vill.
Jag bara spanar inför framtiden om man ska lägga dit något extra tomrör eller hur det är?
För om inte jag missminner mig så är det? eller snarare ska bli lag på att de ska finnas spisvakter?

Att kunna styra elementen tror jag inte blir på tal om. De få element som kommer sättas upp bild bara för tillskott när luft/luft värmepumpen inte orkar med. Men att dra en extra tråd för nattsänkningen går ju alltid att göra. Men var kommer denna signal isf ifrån?

Värmepumpen är tanken på att man ska kunna ringa upp och be den att sätta på värmen om man vill sätta sig i bilen på fredagen och komma fram någon timme senare i en bra uppvärmd stuga en höst/vinterkväll.

Då kommer vi lite oväntat in på om man ska dra med sig ett tomrör från denna till elcentral/multimediacentral?
Behöver man ha säkerhetsbrytare på denna eller klarar man sig på att centralen sitter 3m bort och kan brytas där vid behov av service?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 19:28 #9 av Bo Siltberg
Nej, bara det är tydligt med hur man bryter strömmen. Det är en privatbostad. Även om en reparatör "släpper in sig själv" så kan han själv bryta strömmen, om det nu behövs för en värmepump, beroende på vad han nu ska göra. Det är heller inga problem att säkerställa att strömmen inte oavsiktligt kopplas in igen i en bostad, lås behövs sällan..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 15:58 #10 av Martin
Ja lite så tänkte jag med. Men annars så går det ju att sätta upp en tvåpolig vrid strömbrytare jämte värmepumpen.


Jag bollar idéer och tankar Ibland känns de bra att kunna utesluta olika alternativ på lösningar eller i landsproblem som man funderar över.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 16:18 #11 av Bo Siltberg
Vad skulle denna tvåpoliga vridströmbrytare fylla för syfte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 17:17 #12 av Martin
Ja. Som du säger så fyller den knappast något syfte alls mer än att vid en evt servic så slipper vederbörande uppsöka elcentral och leta sig efter rätt säkring. Man kan ju vara övertydlig med saker och ting. Ibland ska man hejda sig och stanna upp ibland och fundera på andra alternativ.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 19:06 #13 av Bo Siltberg
Vilken typ av service, på det elektriska? En strömbrytare är ingen frånskiljare, alltså inte godkänd vid elektriskt underhåll på pumpen. Jag har aldrig sett en tvättmaskinsbrytare/sektionsbrytare/vridströmbrytare som har frånskiljningsegenskaper, men det kanske finns?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.060 sekunder