Problem med LED och Globalskena!

22 jul 2015 19:14 #1 av Tony
Tjo!
Lite problem igen då, får se om ni kan hjälpa mig än en gång!?!
Har en kund som har en Globalskena i taket som styras genom 3st brytare, 1 för varje tändning, alltså 3 tändningar i skenan. Har hängt upp 5 st pendlade armaturer, Elektroskandias Facett blev det, dessa har ju en ledstrip i sig för nerljus, samt 1 strip för uppljus. Funkar fint, ända tills jag hängde upp 2 st spotlights, också LED, och körde dessa på en annan av tändningarna. Det som händer då är att när jag tänder dom pendlade armaturerna så går det inte att tända de 2 spotten, och om jag bara tänder spotten så blinkar det kraftigt i flera utav de pendlade armaturerna.. Antar att det beror på nån slags nollgenomgång, men fattar inte.. Ska det inte gå att köra dessa på detta sättet? Har aldrig vart med om detta förut, men har iofs aldrig kört LED i skena förut.. Vad gör jag? Lagt spottarna och pendelarmaturerna på samma tändning sålänge, och det funkar fint, men dom vill ju gärna dela tändning...
Tacksam för hjälp!
/ Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 jul 2015 20:44 #2 av Bo Siltberg
Beskriv gärna alla komponenter i kedjan så blir det lättare att ge ett svar. Var sitter t.ex drivdonen? Effekt?

Det låter som att "tändtrådarna" i skenan påverkar varandra. Det kan ev avhjälpas med ett filter, t.ex ELKOs transientskydd
www.fluxio.se/forum/belysning/10823-blinkande-spotar.html
Du får nog tyvärr prova dig fram. Någon av produkterna uppfyller uppenbarligen inte EMC-kraven.

22 jul 2015 20:47 #3 av Robin Strandberg
Jag skulle gissa på att en fas och nollan kan vara skiftade i skenan. Kolla över anslutningen i skenan, annars testa lägg spottarna och de pendlade på samma fas.
Det ska inte vara några problem att installera på olika tändningar som du har gjort.

Jag har råkat ut för en armatur där anslutningarna från armaturen inte gick mellan fas-noll utan fas-fas.
Funkar inte det att lägga armaturna på samma tändning så se över armaturanslutningen också.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

23 jul 2015 19:57 #4 av Tony
Hej, och tack för svaren!
Alla armaturer funkar på samma tändning utan problem.
Spottarna heter 7450488, och pendelarmaturen heter 7013876.
Fattar inte riktigt vad det kan vara...
Tacksam för mer hjälp...

26 jul 2015 09:48 #5 av Torbjörn Forsman
Det är inte så att problemet är kapacitiv koppling mellan de båda tändtrådarna? Som test kan du prova att belasta vardera tändtråden resistivt till nollan (t ex med 40 W vanliga glödlampor eller halogenlampor). Om det fungerar bättre då så har du hittat felet.

En tänkbar lösning, för att slippa bränna upp effekt i en resistiv last, skulle kunna vara att använda kronomkopplare och koppla dem så att tändtråden kortsluts till nollan när man släcker.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg