Byte Strömbrytare

15 jun 2015 08:06 - 20 jun 2015 17:54 #1 av Nael
Byte Strömbrytare skapades av Nael
Hej.
Jag försöker byta en strömbrytare här hemma och har gjort det många gånger förut men just den här brytare har sladdar bakom sig som jag har inte sett förut.. Antar att de är gamla så jag har ingen aning om vilken som är fas och vilken som är nollan.

Uppskattar verkligen om jag får ett hjälpande svar.
Det är två sladdar, en vit och en gul. Det är enpol brytare.

Första två bilder som jag bifogar är den gamla strömbrytaren.. Sista bilden är som jag vill byta till.
Tacksam för svar

Hälsningar
Nael

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2015 08:26 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Byte Strömbrytare
Du får nog vända dig till en behörig installatör för att få hjälp med detta.
Du får nämligen enbart byta strömbrytaren själv om du har den kunskap som krävs för att utföra arbetet och eftersom du ställt frågan i detta forum så har du antagligen inte kunskapen som krävs.

Sen blir det nog problem att ersätta en brytare för dörrfoder med en vanlig brytare för apparatdosor.

Men jag kan ha fel, du kanske är elektriker?
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

15 jun 2015 08:49 #3 av Nael
Svar från Nael i ämnet Byte Strömbrytare
Det inga stora problem med att få den passa in på platsen, Det är bara gamla sladdar som förvirrar mig.. O jag läser till elektriker(första året)

15 jun 2015 15:56 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Byte Strömbrytare
Du lär inte ha någon nolla på den brytaren. Fas och tändtråd.
Men går du i skolan, så borde du få hjälp där. Michell har rätt att vi inte ska svara andra än elektriker och blivande elektriker, på enkla saker här.

15 jun 2015 16:19 #5 av Johan Runesson
Svar från Johan Runesson i ämnet Byte Strömbrytare
Vid den gula tråden så står det ett P, om den gamla brytaren är rätt kopplad, så ska den in på L på den nya. Den andra tråden ska in på pilen med en etta. Skulle man förväxla dessa två, så blir funktionen exakt densamma. Men slå på strömmen och ta en spänningsprovare och mät från gul tråd till chassit på centralen eller liknande, har du 230v där så är den gula fas.

20 jun 2015 10:26 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Byte Strömbrytare
Jag tror fan att jag har en sådan där brytare liggandes någonstans. Helt ny i förpackning. Tror att de går att köpa nya fortfarande. Dessa var ju väldigt vanligt att man använde i miljonprogrammen mm. Riktiga äckliga lägenheter förövrigt som de sitter i.

42

Sidan laddades på: 0.214 sekunder

Senaste foruminlägg