Jag ska felsöka och "fixa till" elen på en båt. Jag har väldigt begränsad erfarenhet kring detta och tänkte att det finns säkert någon här som kan mer i frågan.
Något speciellt man ska tänka på? Det är ju rätt hård miljö allt ska tåla. Har för mig att jag har läst nåt om nåt speciellt man ska göra vid anslutningar osv?
Båten har både "land-el" med 230V och 12V via batteri.
Ronnie, det är svårt att ge råd, när fel symtom inte är angivna.
1 är om det finns krypströmmar i motorn, med oxid som följd.
2 Resistanans mellan +12Vdc och jord.
3 ligger vanliga jord in vid båten och det är en aluminium båt, då har du riktiga problem. Lösning upp med båten på land.
Jag har inte varit dit än. Har bara fått lite luddig beskrivning som "det är några saker som inte funkar.. Bland annat en pump. Och så är det en del el som ser konstigt ut".
Tänkte bara samla in lite allmänna tips på vad man ska tänka på när man gör el på en båt.
Framför allt att skilja noga på 12 V- och 230 V -installationer. 12 V-installationerna bör ju betraktas som SELV.
Om det verkar som om 12 V-installationerna från början är tänkta som ett tvåpoligt ojordat system, så bör man vara noga med att behålla det som sådant och se till att det inte råkar bli en oavsiktlig jordning någonstans - t ex via ett antennfäste, oljetryckskontakt på motorn eller liknande. Det är ju lätt hänt om man blandar in komponenter som är avsedda för minusjordade 12 V-system i bilar.
Ofta finns det dubbla batterier - ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri - i båtar. Båda dessa måste ju kunna laddas av såväl 230 V-laddare som den generator som sitter på båtens motor, men start- och förbrukningssystemen måste skiljas från varandra när laddning inte pågår. Detta kan göras på två olika sätt - antingen ett relä som parallellkopplar batterierna när generatorn laddar, eller också genom att generatorn/laddaren matar systemen via var sin seriediod. I det senare fallet är det viktigt att båda dioderna har exakt samma framspänningsfall, och laddningsregulatorn måste vara inställd på ca 0,7 V högre spänning än normalt för att batterierna ska bli korrekt laddade från generatorn.
Man måste också se till att den batterifrånskiljare som alltid brukar finnas i en båt, frånskiljer båda batterierna. Antingen krävs en tvåpolig frånskiljare eller också måste det finnas två stycken, som då bör vara tydligt uppmärkta.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Jag kanske ska tillägga att en rätt elegant lösning på batteriseparationsproblemet är en växelströmsgenerator med dubbla uppsättningar plusdioder i likriktarbryggan, eller för den delen en generator där skiljedioderna är påbyggda direkt på generatorn och laddningsregulatorn från början tar hänsyn till de extra diodernas spänningsfall. Påbyggda skiljedioder är vanligt på SEV/Marchal/Motorola-generatorer från 70- och 80-talet, som ofta sitter på Volvo Penta inombordare.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.