Ja det är faktiskt krav på JFB för alla uttag som nyinstalleras idag ska ha JFB, oavsett om det är inomhus eller utomhus. Så det är ju rätt enkelt numera.
Eller så här är det, alla allmänuttag inomhus med en märkström upp till och med 20A ska skyddas med JFB. Alla uttag utomhus med märkström upp till och med 32A ska skyddas med 30mA JFB.
(Sen finns det lite skärpningar på byggarbetsplatser, för ledningar och material i badrum och säkert något mer.)
Och slutligen finns det lite undantag. Vid reparation och utbyte av befintliga delar så ställs inte krav retroaktivt.
Och vid smärre utvidgning ställs inte heller de nya kraven, men se upp så utvidgningen inte medför förhöjning av risken. Då är det rätt att gå efter nya regler.
Okej, så om en kund utan JFB vill ha två nya uttag uppsatt i tex sovrummet så är det bara inte att spika fram till detta utan det ska också installeras en JFB?
Vad jag har för mig så är det ifall man ska göra en större förändring av en anl. Så ska det sättas dit jfb. Ex byte av central så är det krav på det.
Trådar du om en lgh är det krav på det
En lgh som är ojordad och att kunden vill ha 1st till ojordat uttag är det inget krav på det.
Dragning till tvättmaskin är det krav.
Alla uttag utomhus är det krav. Finns det inte jfb kan man sätta upp ett uttag med jfb inbyggt.
stig skrev: Vad jag har för mig så är det ifall man ska göra en större förändring av en anl. Så ska det sättas dit jfb. Ex byte av central så är det krav på det.
Trådar du om en lgh är det krav på det
En lgh som är ojordad och att kunden vill ha 1st till ojordat uttag är det inget krav på det.
Dragning till tvättmaskin är det krav.
Alla uttag utomhus är det krav. Finns det inte jfb kan man sätta upp ett uttag med jfb inbyggt.
Vid byte av central är det inga krav på JFB, däremot monterar man dit detta ändå
Du får göra utvidgning inom befintligt rum.. Men vid en tillbyggnad måste dagens regler följas (dvs jordade uttag och jfb). Oavsett om detta rum är ett badrum, kök eller vardagsrum.
Absolut, kravet är att uttaget ska vara skyddat av jordfelsbrytare inte som för badrum där alla grupper i badrummet ska vara skyddade av jordfelsbrytare.
Så ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare är en utmärkt lösning.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se