Hur gör ni era köksinstallationer?

02 apr 2015 22:45 #1 av Johan
Hallå kollegor!

Som rubriken lyder, så är jag lite undrande över hur ni går tillväga med era installationer osv i ett kök i skåp osv..

Jag vet att många jobbar olika och har sett otaliga lösningar, men vill se om de finns nån röd tråd eller om något sätt är mer rätt än något annat.

Om vi t.ex. tar en installation av en häll i ett bänkskåp, infälld el med dosa i väggen bakom bänkskåpet.
Hur gör ni innan/efter snickaren satt dit skåpet.
Tar ni doshål i bakstycket och skruvar fast anslutningsdosa i spänn mot bakstycket eller sätter ni distansring eller sågar ni ut för hela anslutningsdosan?

Hoppas på några fiffiga idéer eller att något säger så här är det! :cheer: :cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 apr 2015 06:28 #2 av Christopher
Vad ja erfaret så skiljer det från köksleverantör hur man gör. Följer deras ritningar,
Som ett exempel, Ikea brukar alltid ha plats under hällen för en montera en paralexdosa, Medans andra leverantörer inte ens förstått att de ska finnas plats någonstans för att installera hällen, Tex epoq kök.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2015 14:03 #3 av Johan
Nu tänkte jag ju iofs hur man gör med täckskivan som sitter längst bak i skåpet. Den kör man ju in i två spår längst bak i skåpet ett par cm in från väggen. Tar man doshål i den för att blottlägga dosan i väggen och sätter fast sin pryl där så spänns ju bakstycket in mot väggen.
Annars får man ju ta ut för hela prylen man monterar, tex ett vägguttag eller perilex.
För man kan ju inte köra utan täckskivan bak.

Hur gör ni? :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2015 18:45 #4 av Martin
Justerar ut dosringen så att den hamnar i linje med täckskivan och sen skruvar fast uttag när skåpet är på plats. Blir bäst och allting sitter bra. Ovan Kyl och frys så brukar man ju kunna ta bort täckskivan och då monteras uttagen normalt.

42
Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2015 20:38 #5 av Johan
Japp, det är ju så om man själv får bestämma från början. Men säg att man är på ett bygge å ska göra 20 likadana kök å man har räknat på billigaste dosan å inte har någon teleskopdosa och kanske inte heller distanser.
Vad gör ni då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2015 21:15 #6 av Robin Strandberg
Som kalkylator/projektledare: gråter
Som elektriker: använder Vp2-dosor
:smack:

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2015 15:47 #7 av Joel Ingolf
Jag jobbar på nybyggen och vi sätter alla våra apparater innan köksinredningen är på plats sen får snickaren ta hål (typ 100mm) i bakstyckena. Smidigt för oss, men kanske inte lika kul för snickaren :)
Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2015 19:24 #8 av Johan
Känns som erat sätt Joel är det mest förekomma sättet. Men blir ju inte så snyggt som med teleskopdosa å rätt dosfräs till dosan å liva skiten.
Men ett mkt dyrare alternativ..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2015 20:16 #9 av Patrik Hedlund
Jag låter snickarna köra dosfräs i skåpstommarna och sedan monterar uttagen. Bakstycket spänns ju bak lite, men det tycker jag inte spelar någon roll.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 08:19 #10 av Peter
Har också lite att göra med arbetsmiljö/arbetsställning. Det är mycket "bökigare" att koppla i skåpen än innan de sitter där. Tidsmässigt så är det en stor skillnad också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 apr 2015 08:48 #11 av Patrik Hedlund
Det har även med upplägget av jobbet att göra också som skiljer sig mellan vad det är för jobb. Är det ett bygge där man är på plats hela tiden eller är det en köksrenovering hos familjen Hedström där pappa Hedström bygger själv.
Hos familjen Hedström så måste man tänka på att tiden inte får springa iväg med en massa onödiga småbesök utan att det är bättre att samla mer jobb för att avverka på samma gång.
Då är det bra att kunna montera uttagen efter att skåpen sitter på plats och förhoppningsvis även lite mer än att behöva komma dit en gång emellan att snickaren har monterat gips/lagat väggen och att han monterar stommar.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder