Trefas, eller tvåfasgrupp för blandat belysning och uttag.

15 mar 2015 16:21 - 15 mar 2015 16:24 #1 av Electrum
Jag håller på och klurar ut hur jag ska enklast (och ganska snyggt = inte alltför stora mattor av utanpåliggande kabel) ska orda till elen i ett garage.

Och nu har jag räknat ut ett trevligt sätt, där jag funderar på att dra 5-ledare mellan lysrörsarmaturerna. Sen använda de tre fasledarna till antingen tre olika tändningar för att kunna tända mindre del av ljuset, men ännu hellre använda svart och grå till två olika tändningar och sen brun som fast fas till lite uttag "på andra sidan" av garaget.
Det senare alternativet med två olika tändningar + fas till uttag tror jag blir bäst på en tvåfasgrupp, det blir nämligen kanske bara 5-8 armaturer (med elektroniskt drivdon).
Sen kommer det bli en eller två vanliga enfasgrupper till lite fler uttag belägna närmare gruppcentralen.

Med lite sånt här trixande blir det en eller max två ledningar bredvid varandra uppe i vägg/tak-vinkeln i garaget. Det tycker jag ger ett tillräckligt cleant utseende, men en bibba med 3,4 ledningar högst uppe på väggen tycker jag ser såpass illa ut att jag skulle vilja använda kabelkanal runt om istället, med all extra kostnad det skulle medföra.

edit:
Jag märkte att jag liksom inte fick med någon riktigt fråga i inlägget. :blush:
Så min fråga är väl mest att kolla så att detta inte bryter mot några föreskrifter eller god praxis.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 mar 2015 16:29 #2 av Niklas
Kan ju visserligen vara trevligt om ljuset inte svartnar när man kört för hårt med 1-fas svetsen i uttaget

15 mar 2015 17:53 #3 av Bo Siltberg
Lösningen bryter inte direkt mot några regler, det är inte förbjudet att ha uttag och belysning på samma grupp, inte heller vidarekoppla ström till uttag på lysrörens plintar. Om det däremot är praktiskt är en annan fråga, det beror främst på vad uttagen kan tänkas användas till. Och jag skulle hellre se flera snyggt klamrade kablar på väggen istället för en ensam stackare.

15 mar 2015 18:03 - 16 mar 2015 10:07 #4 av Odd Hedberg
Kabelkanal blir ju så mycket smidigare och snyggare!
Och det är en engångskostnad...

Oops :ohmy:
- ja den kabeln var en tillfällig utmatning till motorvärmarna under vinterperioden,
den permanenta går naturligtvis uppe i kanalen...
Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

15 mar 2015 18:05 - 15 mar 2015 18:11 #5 av Electrum
Ja en sådan där liten trådstege har jag ju också funderat på. :)
(Men ändå hänger det en kabel sådär ... :ohmy: , måste vara hemma hos en elektriker det där. :blink: :whistle: )

Men jag tror nog att det får bli lite mer Svensonaktigt i det här garaget. ;)

edit:
Bo, ja det känns lite sådär att koppla ihop fast fas, utgående till uttag, inne i armaturerna, dvs använda armaturerna som kopplingsutrymme till något helt annat, så jag är lite inne på en kopplingsdosa i taket åtminstone på de ställen där fast fas ska gå ut till uttag någonstans. Ja kanske en dosa vid varje lysrör, så man inte alls behöver gå in med det som inte har i armaturen i fråga att göra.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

16 mar 2015 02:46 #6 av Ivar Ryding
Plintarna i armaturerna brukar vara rätt veka, vet inte om jag skulle svetsa med något som satt på dem. Bättre då att dosa, som du var inne på.

Sidan laddades på: 0.093 sekunder

Senaste foruminlägg