Kyl/frys separata grupper, JFB, hur gör du

Omröstning: Hur tycker du är bäst att koppla in kyl/frys

Kyl/frys på varsin säkring
9 18%
Kyl/frys på varsin säkring & egen JFB
5 10%
Kyl/frys på gemensam säkring
17 34%
Kyl/frys på gemensam säkring & egen JFB
16 32%
Låter gärna kyl/frys får delas med annat
3 6%
Totalt antal röstare: 50 ( Tim Andersson, Fredrik Å, Fredrik Nilsson, Marcus, Fredrik Andersson ) Se mer
Endast registrerade användare kan delta i denna omröstning
07 mar 2015 11:54 #21 av Bo Siltberg
Har det funnits en rekommendation tidigare om att låta kyl och frys få varsin egen grupp? Det är ingenting jag kan påminna mig. Vad skulle syftet vara? Däremot har det ju funnits en rekommendation för en egen JFB, för båda dessa. Kyl/frys brukar inte lösa säkringar, men jag har hört några enstaka fall där avfrostningen löst JFBn.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2015 20:58 #22 av Torbjörn Forsman

Bo Siltberg skrev: Kyl/frys brukar inte lösa säkringar, men jag har hört några enstaka fall där avfrostningen löst JFBn.

Det är vanligt att kylkompressorer där motorlindningarna har brunnit löser JFB, likaså kan det hända vid fel på eventuell plåtkapslad startkondensator. Jag har inte varit med om det på någon kyl/frys, men däremot på luftvärmepumpar.

En gång har jag drabbats av ett gammalt absorptionskylskåp (ett sånt där som inte har någon kompressor utan istället en värmepatron) som fick jordfel och löste JFB efter ett åskväder. Men det var en rejäl åsksmäll, det var både jordfel och avbrott i värmepatronen efteråt, det gick sönder elektronik i de flesta hus inom några hundra meters radie, folk som badade i havet kände av en rejäl stöt, till och med elektronik som inte alls var nätansluten (t ex batteridriven transistorradio och en digital inne/ute-termometer) gick sönder.

Moderna påkostade kyl/frys med bra energiklassning har ofta en frekvensomriktare som matar kompressorn, och den kan ju gå sönder på sätt som ger kortslutning eller jordfel, precis som all annan kraftelektronik.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

09 mar 2015 10:24 #23 av Magnus Runeson
Ang. egen JFB för Kyl o Frys.. .... Varför krångla till det när det nu finns 1 moduls personskyddsbrytare.
Fas o nolla in och fas o nolla ut. :)
Tar ju inte mer plats än en vanlig dvärgbrytare och jordfelsbrytar funktion på köpet.
Då själva JFB enheten är elektronisk så har de också en mer exakt utlösings karakteristik både när det gäller mA och mS än en vanlig traditionell elektromekanisk variant.
OK.. Kanske lite dyrare än 2pol. JFB +dvärgbrytare, men enklare inkoppling och bättre funktion samt mindre plats.

.

PS. finns fler fabrikat om nån nu undrar.. ;)
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg, Ivar Ryding

16 mar 2015 22:10 - 16 mar 2015 22:11 #24 av Electrum

Magnus Runeson skrev: Ang. egen JFB för Kyl o Frys.. .... Varför krångla till det när det nu finns 1 moduls personskyddsbrytare.

Men även detta krånglar till det, lite i alla fall.
Du kan ju inte ha dessa på fasskenor, så det blir ju en massa extra trådande med lös RK.

Sen kan det ju krångla lite när man vill ta betalt av kunden också.
Två JFB på hela centralen är förvisso dyrare än en enda, men så långt bör det ju gå att motivera ganska lätt. Bara berätta vad en kvarglömd skarvsladd ute på gräsmattan när det börjar regna innebär.

Men 1-moduls PSA är trots allt en smutt lösning vid diverse tillfällen, särskilt i befintliga centraler med platsbrist.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

17 mar 2015 16:29 #25 av Lars Blomkvist
Finns ju fasskenor för detta!?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

17 mar 2015 20:28 #26 av Torbjörn Christensen
Är det en vanlig 2 fasskena du menar ?

17 mar 2015 21:21 #27 av Lars Blomkvist
Kanske inte för dessa 1 modul kom jag på :blush:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

17 mar 2015 21:29 #28 av Rikard Ågren
Har för mig att jag sett en fasskena för de där PSAerna?

Projektledare el, styr och automation

18 mar 2015 11:55 #29 av Martin
Whats Up,

Lägg kyl/frys på egen säkring sen om kunden vill så köp en JFB stickpropp

Peace

18 mar 2015 12:10 #30 av Paul Wargenstahm
Lite jobbigt att dra fram kyl/frys om JFB skulle lösa ut bara...
Men... Borde inte en vanlig tvåfasskena fungera utmärkt till de här PSA'erna? Man får bara se till att korta den så den blir separat för bara dessa enheter.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

18 mar 2015 14:06 #31 av Rikard Ågren
Anslutningarna är förskjutna i djupled Paul

Sen tror jag att bara en skena med pinnar passar

Projektledare el, styr och automation

18 mar 2015 14:31 #32 av Paul Wargenstahm
Ah, ok. Det framgick ju inte av bilden och jag har ju inte sett dem i verkligheten (inte orkat googla heller). :)

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

18 mar 2015 15:15 #33 av Magnus Runeson
Det där med faskenor till 1 moduls personskyddsbrytare har det nog varit lite "si o så" med.. tyvärr..
Visst finns det vissa som påstår sig ha fasskenor för dem ,men problemet har varit att antigen så har de tagit upp så mycket plats att man inte har kunnat ansluta inkommande ledare.. eller så är det ett "plockepin" med separata skenor för varje fas respektive nolla..samt rätt så dyra över lag.

Då jag nu frågan kom upp så blir Ni på Fluxio de första (tom. före internt här på Eldon..) som här presnteras en lösning som jag tagit fram hos vår tillverkare, FTG i Tyskland och som då fungerar just för då GE's 1 moduls personskyddsbrytare. Sitter just nu och knåpar på en ny broshyr och håller på att lägga in produkten i systemet, så det tar några veckor innan våra kära grossister kommer att ha tillgång till E-nummret och produkten.

Hälsningar

Magnus Runeson
ELDON AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Lars Blomkvist, Odd Hedberg, Marcus, Paul Wargenstahm

16 maj 2015 21:50 #34 av Electrum
Och nu har jag, delvis med "stöd" från denna omröstning, kört över chefen och satt kundens kyl och frys på samma säkring. :)

Alltså sparat ett par hundringar åt kunden, hoppas det inte kommer visa sig vara dumt.
Men jag kan åtminstone säga att jag skulle gjort på samma sätt åt mig själv (och gjorde, faktiskt).

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Sidan laddades på: 0.181 sekunder

Senaste foruminlägg