Skummaste jordfelet.

18 feb 2015 20:57 #1 av Sven
Hej !

Allt började för ca 1 månad sedan , kund ringde , JFB hade löst och gick inte återställa.
i vanlig ordning så bröts alla säkringar för att snabbt komma fram till att felet var på en grupp som matade en grendosa utomhus. tog bort den och allt var frid och fröjd. kunden sa dock då att dem haft problem med att JFB löst även innan just den grenkontakten var ansluten.

härom dagen så ringer kund igen och säger att JFB löser ut på nätterna ,ibland inte varje natt . en säkring som enbart går till en fönsterbänkskanal i datorrummet löser också samntidigt. och allt går att återställa när dem vaknar.

jag kommer dit en morgon när JFB inte har löst ut och meggar alla utgående grupper mot jord utan att hitta något konstigt, misstänker dock ute bel som är styrd via kontaktor / timer, kollar alla stolpar och väggarmaturer ute men ser inget konstigt , så jag installerar en till JFB till enbart utomhus grupperna för att kunna konstatera att det är där felet uppstår

redan samma dag ringer kund vid halv 6 tiden och säger att båda jordfelsbrytarna har löst ut , + säkringen till fbk i datarum, jag tänker direkt på timern till utebel som var ställd på 17.00 , test körde dock kontaktorn manuellt efter den nya jfb installerades och då funkade det. jag ber kunden att återställa båda JFB + säkring och det funkar ...
anläggningen är max 20år , och har funkat klockrent tidigare, inga ändringar har gjorts nyligen.

* Är det någon logik alls i att båda JFB löser ? känns inte sannolikt med jordfel på 2 ställen samtidigt , om felet nu har något med ute bel att göra hur kan den jfb som ligger före lösa ut med ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2015 21:24 #2 av Richard
Svar från Richard i ämnet Skummaste jordfelet.
Taskig PEN?

18 feb 2015 22:00 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Skummaste jordfelet.

Richard skrev: Taskig PEN?

Menar du på inkommande matning?

Hur påverkar det JFB?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

18 feb 2015 22:02 #4 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Skummaste jordfelet.
Ja, det är logiskt att båda bryter om de ligger i serie.
Ligger de paralellt har du nog en risig anslutning någonstans som ger dig en märklig backström.

When in doubt - spänn alla skruvar i centralen ;)

18 feb 2015 22:16 #5 av Torbjörn Forsman
Det har ju hänt mer än en gång att slumpmässiga utlösningar av JFB orsakas av överledning mellan nolla och skyddsjord någonstans i anläggningen. Som regel fungerar det bra, men vid en kraftig strömstöt som orsakar spänningsfall i nollan går en del av strömmen istället genom skyddsjorden, och så löser JFB.

Skulle det finnas sådana överledningar på flera ställen så är det inte konstigt om båda JFB löser i samband med den överström som får säkringen till fönsterbänkskanalen att lösa ut.

Jag föreslår följande som fortsatt felsökning:
-Ta reda på vad som får säkringen till FBK att lösa och åtgärda det.
-Megga mellan N och PE och se hur det är med isolationen däremellan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg