Kompletterade en undercentral med en 3fas matning till en spis.
HC med JFB som matar en UC utan JFB (ligger ju i HC lite dumt) detta via en 4ledare och skärm. Dvs 5 ledarsystem mellan centralerna.
Jag mätte så att jag hade korrekta värden i UC innan jag började koppla något och det var frid och fröjd.
Drog en EKLK 5x2,5mm ca 8m. Passerar två väggar och har skyddsrör i alla genomföringar. Kopplat till en Dosa där spisen är inkopplad. I detta fall så är det 3st 240V elementspänning som ligger över respektive fas. Biledaren är endast ansluten i Centralen.
Bröt ner centralen och la till en 3x16A och kopplade in Fas och skyddsjord. Kontinutersmätte och visade att inget avbrott eller felkopplings fanns. Kopplade in nollan efter detta. Hade säkringen av till min grupp och slog på spänning. JFB löste i HC. Kontrollerade att allting var rätt och kopplade bort nollan och hade säkringen av fortfarande. Mätte igen och korrekta värden. Kopplade in nollan igen och slog till centralen och då slog inte JFB ifrån och jag slog sedan på säkringen och kontrollerade ovansidan säkring och vid dosan.
Allting var rättkopplat men ändå spökade JFB. Någon teori på detta?
En gång är ingen gång, (medans två gånger är två gånger).
Sen EKLK 5G2,5? Det är ju som att dra en stigare till perilexuttaget... EXK 5G2,5 är det naturliga valet för en utanpåliggande spismatning (åtminstone i en bostad).
Patrik Hedlund skrev: En gång är ingen gång, (medans två gånger är två gånger).
Sen EKLK 5G2,5? Det är ju som att dra en stigare till perilexuttaget... EXK 5G2,5 är det naturliga valet för en utanpåliggande spismatning (åtminstone i en bostad).
//Patrik
Nja. Köket byggdes om så att spisen hamnade i köksön. Ligger 25 rör 2m ut till fasaden där kabel går lite dumt 2m på utsidan av huset och sen in till centralen. Kabel syns inte inne i köket så val av kabel är inte så viktigt där.
Jag förstår hur du tänker.
EDIT: den gamla spismatningen innehöll ingen nolla och vi hittade ingen dosa eller kunde rycka i kablarna. Det har varit ombyggt flera gånger så smidigast var att dra en ny matning.