Hej på er! Behöver lite tips från er ang lite felsökning. För övrigt mitt första inlägg här!
Följande gäller
Liten central med1st tre fas grupp och 5st 1 fas grupper
Matas med TN-C
Jordfelsbrytare monterad
Nolla och PE separerade i central
Alla grupper är från slagna
När jag mäter mellan faser, nolla och jord får jag korrekta värden
400v mellan faser och 230 mellan fas-nolla och 230v fas-jord
Börjar slå till grupper ( dock inga objekt anslutna samt att 3 fas gruppen är av hela tiden) och har fortfarande korrekta värden mellan faser och fas nolla samt fas jord.
När jag ansluter stickpropps ansluten Varmvattenberedare till en av 1-fas grupperna, också sedan kontroll mäter i central får jag 376v mellan fas och nolla X2 och på den belastade fasen får jag 25v mellan fas och nolla!
Får liknande resultat om jag kopplar in andra 1fas objekt( konvektor element) stället för VB i samma uttag!
Provade några VU anslutna till de andra grupperna i centralen och min "stickoset" indikerar fas på jord
Har ohm mät kablarna till VB uttaget och det var okej!
Misstänker att det är ett avbrott i nollan nånstans, men lyckas inte hitta var!
Ohm mätt PEN ledaren från mätarskåp till central den var ok!
Kontroll mätt i mätarskåp, rätt spänning mellan faser och fas-PEN
Om jag inte skulle ha kontakt med PEN från leverantören borde jag väl inte få 230v mellan fas-PEN??
Har tyvärr ej meggat anläggningen då jag inte fick med mig instrumentet.
Nån som har tips o idéer? Eller har jag missat nått bara!
Antingen avbrott redan på PEN, eller så felkopplat eller glapp någonstans där du delar upp PEN.
OBS OBS Nu måste du vara jäkligt försiktig med den centralen, så fort du kopplar in två laster så är det en överhängande risk att du omedelbart pajar den ena.
Sätt in VVBn och en dyr fin LED-TV samtidigt men två olika faser så börjar pengarna snabbt flöda ur din börs!
Så med en enda enfaslast ansluten kan du prova att mäta mellan inkommande PEN och den belastade gruppsäkringen. Har du där 230V så är inkommande PEN OK, har du tokig spänning där så är det PEN-avbrott redan före din central.
OCH ...
Handen på hjärtat. Du har redan felat mycket grovt och försumligt !!!!
Du har lagt spänning på en anläggning som inte är tillräckligt kontrollerad före idrifttagandet.
Du har alltså brutit mot lagen, förutom att du också tagit en risk att förstöra saker och ting och i värsta fall skada människor.
I framtiden är det bra om du lärt att dig att kontrollera kontinuitet för skyddsjorden och att nollan är korrekt hela vägen före spänningssättning, vid sådana här jobb.
Antingen avbrott redan på PEN, eller så felkopplat eller glapp någonstans där du delar upp PEN.
Så med en enda enfaslast ansluten kan du prova att mäta mellan inkommande PEN och den belastade gruppsäkringen. Har du där 230V så är inkommande PEN OK, har du tokig spänning där så är det PEN-avbrott redan före
Tack för tipsen och tar åt mig kritiken men tycker dock du är lite hård mot mig!
Har varken installerat eller tagit i drift befintlig installation eller kompletterat! Utan endast vart på plats och mätt, utan spänning samt med spänning utan last och med spänning men med endast EN 1-fas last ansluten!
Så inga dyra tv apparater har gått sönder!
Som jag skrev så har jag konstiga spänningar mellan Fas och PEN vid endast EN 1-fas belastning!
Då är det kontroll av inkommande PEN i mätarskåp som gäller!
Ja börja absolut med att kolla och följa PEN och sen uppdelningen till N.
Om det inte är något väldigt esoteriskt fel typ att det är lagt fas på nolla eller ännu värre tokigheter så låter det absolut som att "bara" nolla fattas.
Att jag lät hård var delvis medvetet, ty jag tycker att man måste upparbeta egna rutiner så att sådant här i princip inte kan hända.
Ty det får inte hända ...
Men sen vill jag ju inte vara hård på något personligt plan, utan bara hård med syfte att utveckla arbetsmetoder, jag hoppas du förstår. Svårt att få rätt "ton" i några skrivna ord.
Men alla gör vi misstag, vissa misstag förhoppningsvis endast en gång. Jag har t.ex. eldat upp lite saker en gång när jag var stressad. En anledning till att jag är "hård" när det kommer till dessa moment. Jag önskar att alla andra kommer klara sig från detta.
Det var kanske inte ens din inkoppling, utan bara en röra du tog över.
Men jag upprepar, var försiktig nu, lätt att förstöra grejer och egentligen ska man bara slå av strömmen direkt och felsöka strömlöst.
Hej Alexander!
Om du ansluter en varmvatten beredare i ett väggutag och spänningen sjunker till 25 Vac, så är det dålig kontakt i PEN ledaren. Ett sådant hus blir livsfarligt. Jag har bara hört talas om det en gång. Det var på 70 talet, en service kille hos elbolaget i Västervik. Han sa åt alla att gå ut ur huset och inte röra något. Felet den gången var det en sten som legat mot kabel i vägen och nött sönder kabeln.
Mät mellan PEN och sann jor. En rulle FK räcker rät långt.
Vid PEN-ledarbrott ska anläggningen bortkopplas omedelbart tills felet är åtgärdat. Så fort du har en osymmetri i anläggningen så får du en motsvarande spänningssättning av de utsatta delarna relativt jord.
Låter inte som fel från leverantören. Kontrollera dock ändå kontinuitet. När du inte har grupperna igång så är det möjligt att du mäter jord genom någon främmande ledande del eller något. Se över anslutningar i centralen.
Detta låter som ett allvarligt tillbud och borde väl anmälas av nätägaren till elsäkerhetsverket.
Med tanke på den stora risken för skada som uppstår?
Och efter det kan man väl ta del av tillbudet!?