Har det alltid varit krav på RHH eller liknande kabel vid installationer av spottar som kräver burk etc? Detta i träbjälklag med isolering dikt an.
Snackade med en lite elfirma som i samband med en komplettering av ett sovrum (rör,dosor,kablar var dragna och spottar monterade) Kopplade in Vu och brytare men när jag kom till spottarna så ser jag att det är vanlig FK dragen. Både ägaren och elfirman säger att när huset byggdes för ca 7 år sedan så fanns det inget krav på RHH etc och att det var fullt lagligt att använda FK och skarva med vanliga toppklämmor.
Lite skoj att det finns ca 80-90 spottar som det sitter 35-55w halogen i som det är dragen FK till när den lilla 15cm snutten mellan sockel och plint är av värmebeständing kabel.
Jag har sprungit på samma tänk för 5 år sen minst. handlade om en 10-12 spottar i ett kök. Dock i samråd med ägaren så installerades det led med GU10 men det går ju fortforande sätta in halogen och det blir en felaktig installation då det ligger FK mellan burkarna.
Har det någonsin varit krav på just RHH? Var står det kravet, dvs vad för slags krav pratar vi om? Tillverkarens anvisningar? Det lär inte finnas någon enhetligt krav då det beror på armaturen och dess maxeffekt. Och RHH tål väl 180 grader nånting, så varmt vill vi nog inte ha det i taket.
Har man en spottlightsburk och Noname Gu10 spott med en 35-55W halogen lampa i så måste väl ändå just FK vara ett felaktigt val och tex RHH vara det man ska titta efter eller liknande? FK kanske håller ett par år men sen är de ju torrare än jag vet inte vad men isoleringen trillar ju av så snabbt man bara tittar på de. EBB kabel som jag sprang på häromdagen liknande ekk var ju snustorr och isoleringen hade lossnat på alla trådar utom just den svarta.
Det jag vill ha fram med min första fråga är att Just FK bör väl vara ett felaktigt val och även om det vore lagligt så drar man väl ändå inte det? Jag väljer ju hellre en kabel jag vet som klarar av omständigheterna än att man ligger och naggar på gränsen till att det klarar av.
Men om man nu får köra med FK i burkarna varför är då den lilla snutten kabel mellan sockeln och plinten i värmebeständing kabel? Visst att den lider större risk att ligga emot spotten men det kan ju fk med göra om man har lite kabel och de sticker åt två olika håll. Sen så är lådorna inte så stora så värme byggs ju upp ändå ganska snabbt så vare sig kabel ligger 2cm eller 20cm bort ifrån lampan så är det ju samma temperatur vi talar om.
Självklart ska den kabel som tål miljön väljas, jag bara undrade var det fanns ett krav på just RHH. Det skulle behövas lite erfarenhetsmässiga allmänna regler här, för det är vad jag förstår även skillnad på värmetålighet och värmebeständighet.
Klart att sunt förnuft är det man ska gå på helt klart. Sen ska man alltid höra med folk som besitter mer kunskap Men även de kan ha fel och ist är man ju där igen att det är bättre att göra en installation helt säker än att man ger det en chans. För en vanlig villa installation så kan det inte röra sig om stora pengar iaf.
Vi alla gör nog lite olika och tänker olika men att installationen är säker är vi nog alla överens om att den blir oavsett om man kör tex RHH eller någon annan snarlik kabel eller kör med överdrag.
Men min fråga kvarstår lite fortfarande att om det har varit oket att köra med FK i spottligtsburkarna. Även om kunder säger att de bara ska köra led gu10 så hade jag nog gjort installationen efter halogen utförande.
Jag tycker du gör helt rätt i att lyssna på kunden men ändå ha god marginal i form av extra värmetålig kabel. Halogenspottar är läskiga på alla sätt. Och då ska vi inte glömma anslutningar och skarvar.
Det kan aldrig ha varit ok att använda kabel vars isolering inte står emot den värme som alstras. Men jag kan tänka mig svårigheter att bedöma värmen i många fall där tillverkaren inte ger några råd.
FK kan vara "tillåten" för halogenspottar upp till 20 W kanske? Men då har vi frågan hur man förhindrar att kraftigare lampor används. Den har diskuterats mycket, men samtidigt är många lampor märkta med en max effekt vilket ändå verkar vara tillfyllest.
Så kort och gott så är det inte lagligt och har således inte varit att enbart köra FK i halogenspottar tex 35-55W.
Så för att man ska ha sitt på det torra och förklara läget för kunden så bör man använda en mer lämpad kabel än fk mellan spottar då det handlar om Gu10 exempelvis.
Att man kan montera in en kraftigare lampa i en bordlampa etc och överstiga max watt låter jag vara en sak men att man gör sina egna Max Watt lappar och klistrar upp här och där som efter någon ägare eller år ändå är borta så är risken stor att det hamnar kraftigare lampor då installationen inte är utförd enligt det.
Tar man diskussionen med kunden så tror jag att de förstår. Något annat alternativ bör inte existera.
Jag har förstått det som så att när halogenspottar gjorde sitt intåg på marknaden så hade ingen installerat något liknande tidigare och därför av kunskapsbrist använde FK. När information sedan inkom (från tillverkarna?) om att man krävde värmebeständig kabel vid installation så försvann FK mer och mer.
Jag har stött på en installation med 230V halogen och FK från kring 2004. Där var all synlig FK i pottorna naken koppar mer eller mindre och fräschare inne i rören. Det blev byte där till PLS.