Märkström på JFB

16 mar 2014 20:16 #1 av Kalle Wiberg
Hallå på er! :)

Håller på med en central till en lite större fastighet. Centralen matas med 63A. I centralen finns avsäkrade, oskyddade grupper till undercentraler osv. Ska även ha in två st JFB och här vill jag bara dubbelkolla med er så jag inte missat något.. Som sagt 63A in, en handfull 16/10A grupper efter varje JFB. Är det OK att sätta en 25A JFB eller krävs det JFB som tål 63A? Jag tänker att det är säkringarna efter JFB som bestämmer hur stor märkström man behöver och inte huvudsäkringarna till centralen. Rätta mig om det är jag som är ute och snurrar! :rulla:

Med vänliga hälsningar
Kalle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 mar 2014 20:22 #2 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Märkström på JFB
Du kan dimensionera efter utgående ström, dock brukar det finnas en maxström som JFB:n får försäkras.

16 mar 2014 21:03 - 16 mar 2014 21:11 #3 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Märkström på JFB
Rekommenderade "förkortslutningssäkring" hos siemens är följande:

JF Brytförmåga > Största försäkring

16-40A > 63A
63A > 100A

Du skriver att det är en handfull 10-16A säkringar efter varje JF, då blir det tex 5*10A=50A. Redan här anser jag att vid mer än 50% utnyttjande av utgående grupper har du överskridit en 25A JF brytförmåga.

Edit: Nu tänkte jag 2-pol så det sjunker ju givetvis vid 4-pol JF.

16 mar 2014 21:04 - 16 mar 2014 21:05 #4 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Märkström på JFB
Om du belastar 2 grupper på vardera 16 A som ligger på samma fas, hur många A ska det bleck som hanterar den fasen i jfb bryta vid ett jordfel då? 32 typ...

Jfb ska ju klara att bryta den möjliga driftströmmen när ett jordfel inträffar. Har du fördelat det så att varje fas som går genom jfb inte kommer driva mer än 25A så borde det vara lugnt.

Jag kanske tänker helt fel här, men jag tycker det låter logiskt... Man borde väl räkna per fas?

16 mar 2014 21:22 #5 av Kalle Wiberg
Svar från Kalle Wiberg i ämnet Märkström på JFB
Tack för snabba svar!

Är det inte så här att märkströmmen, i det här fallet 25A är maxströmmen per fas jfb n klarar mot nollan. Brytförmågan, "genom jfbn" borde vara betydligt högre än så.. eller? Om så är fallet, borde risken att ett jordfel i flera grupper efter jfbn samtidligt vara så nära obefintlig som möjligt.

16 mar 2014 21:34 - 16 mar 2014 21:38 #6 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Märkström på JFB
Jordfelsbrytaren är ju ett tilläggsskydd och därför är den beroende av ett fungerande "grund skydd"(kortslutning & överström).
Den har ingen stor tålighet mot att bryta höga kortslutningsströmmar, det är försäkringens jobb.
Så att den bara klarar bryta 25A låter rimligt. Detta har jag fått lära mig!?

17 mar 2014 03:18 #7 av Richard
Svar från Richard i ämnet Märkström på JFB
Ähh. Det är lungt.

Ska bara hantera 30 mA.....

:tokig:

17 mar 2014 10:04 - 17 mar 2014 10:06 #8 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Märkström på JFB
Vi behöver skilja på felströmmar vid kortslutning och normal belastningsström.

För att JFBn ska klara av att bryta vid ett jordfel behöver den ett förskydd som minskar energin från kortslutningsströmmen, precis som dvärgar behöver ett förskydd om kortslutningsströmmen överstiger Icn 6 eller 10 kA eller vad dvärgen är klassad för. Denna försäkring får vara hög, typ 63 A diazed.

Sedan får belastningsströmmen genom en JFB inte överstiga dess märkström, 25 A i detta fall. Vid högre belastningsström kanske inte JFBn klarar av att särskilja små felströmmar på 15-30 mA. Om centralens förväntade belastningsström (per fas) är högre så måste en försäkring på 25 A installeras (som fysiskt kan placeras före eller efter JFBn bara den täcker all ström som går genom JFBn).

17 mar 2014 16:41 #9 av Magnus Runeson
Svar från Magnus Runeson i ämnet Märkström på JFB
Varför köra med 25A jordfelsbrytare när en 40 A har samma pris hos de flesta fabrikat.. ?
Oftast har till och med en 40A bättre pris då det är den märkströmmen som de flesta fabrikat tillverkar alla mest av. Så en 40 A borde lösa problemet om nu inte det ligger en "hög" med grupper efter varje jordfelsbrytare.
Hos Eldon och med en jordfelsbrytare av fabrikat GE så får en 40A JFB försäkras 63A och en 63A JFB med 80A vid
10kA Inc (Inc = Conditional short-circuit capacity ) Man pratar allstå inte om Icn kortslutningsström när det gäller en jordfelsbrytare, för den har ju inget inbyggt överlast/kortslutningsskydd och är inte avsedd att bryta vid en kortis som tex. en dvärgbrytare.. ( men för enkelhetens skull så är det lättare att säga att jordfelsbrytarna klarar 6 resp. 10kA "kortslutningsström" om man försäkrar med värden som anges av tillverkaren )

Magnus
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Christian, Marcus

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg